Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Metallica
Tjenare

Har en Volvo 240 och en 740 båda från 1988 med B230E motor.
Skiljer väl inget på motorerna förutom att fördelardosan sitter vid kamaxeln på 740in istället för vevaxeln som på 240in. (Rätta mig om jag har fel)

Beslutade mig för att renovera 740 motorn och under tiden köra med 240 motorn under huven på 740in. Har nu bytt motorerna å allt gick jättebra, tills jag skulle starta pärlan. Han hoppar igång mycket tvekande om jag ger fullgas, å sen går han hoppigt som fan å kommer inte upp på några varv att tala om. Släpper jag gasen från fullt så dör han direkt. Nu är min fråga vad felet kan va? Kan väl va en jäkla massa antagligen...

Observera att jag är jättekass på det här med bilar, och borde väl inte ha gett mig på motorbyte, men hade inte så mycket att välja på pga ekonomi osv. Så all hjälp uppskattas =)
av Zigge
tändkablarna sitter som dom ska och i rätt ordning?
av Metallica
Jajamen, dom sitter som di ska. Måste man byta styrbox(?) när man byter motor?
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
ta styr boxen från 240:in o prova om mutriken går bättre 8)
av Metallica
Jo det är nog värt ett försök. Var någonstans sitter den på 240? Kollade i reperationshandboken men inte fan satt det nått sånt där dom påstod (Under instrumentbrädan på passagerar sidan) Kanske bara jag som e korkad iofs :P

Kan det vara något annat fel än styrboxen?
Användarvisningsbild
av Amapola
Kollat under mattan bakom handskfacket på torpedväggen?
av Kena
Skillnaden är väl B23E och B230E, eftersom du skriver att fördelaren sitter på kammen på den ena. Kanske någon som har mer erfarenhet kan hjälpa dej?
av Metallica
Har kollat hela torpedväggen utan att hitta något. Kan den sitta under sätena kanske? Hade en bilmekaniker här som kollade lite snabbt, men han kunde väl inte säga något direkt fel. Tyvärr så skulle han iväg så han kunde inte lägga någon större tid på det.

Det här med B23E och B230E kanske jag har blandat ihop ja, bäst jag kollar det.

Tackar för all hjälp so far!
av Metallica
Nu har den äntligen hoppat igång! Ställde om tändningen å vips så starta den. Fortfarande visst tvekande på låga varv, men går iaf varva nu :D Lite skumt dock att det inte spelar någon roll hur jag ställer tändningen nu, han går precis likadant överallt å det är helt omöjligt att få den på 12grader (Har jag för mig det skulle va).

Nu har dock ett annat problem uppstått, temp mätaren uppträder helt skumt och går inte lita på för fem öre, samt att bilen går i kok hela tiden. Har kollat igenom hela j*kla kylsystemet å allt verkar fungera fint.
Någon vänlig själ som har nån idé om vad felet kan vara?
Användarvisningsbild
av blefs
har du kollat så termostaten öppnar som den ska?
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]