Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Memme
#1521661
Hej måste fråga lite angående min 740 GL -90 15400 mil. Bilen går bra och så plötsligt så blir motorn orkeslös och stannar. Väntar jag då 20-30 sek så startar den helt som vanligt men lambdalampan lyser. Går inte att starta före denna tid har gått. Händer även att det startas utan att lambdalampan tänds. Parkerar jag så går bilen alltid igång ibland med tänd lampa ibland utan. Provat att koppla loss batteriet över natten för den ska "tappa minnet" vilket funkar. Diagnosboxen på 2:an visade inget men 6:an visade 1-4-4. Någon som vet vad det är som spökar?
av Erik Å
#1521662
Det är väl rätt vanligt att bränslepumprelät strular. Det gjorde det på min pappas 745, den tvärdog på landsvägen och sen behövde relät kallna en kvart så gick den att starta igen. Inte innan dess..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1521687
Hål 2 = Motorstyrning (LH2.4 bränsleinsprutning). Finns ingen felkod 1-4-4
Hål 6 = Elektronisk tändsystem (EZ116K).

1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1–4–4.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1521725
I förklaringen ovan står inget om bränsle relä eller jordpunkter. Däremot stämmer Volvos förklaring det bra mot hur din bil beter sig.
av Memme
#1521789
Tack för svar. Jag kollar med annan styrbox har ett par liggande, problemet är väl att jag inte vet ifall de är felfria.
Återkommer när jag bytt och testat ett tag.
av Erik Å
#1521794
""Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem."", låter som det inte är i styrenheten utan snarare utanför den.. :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1521870
Styrenheten har flera + ingångar, bl.a direkt batteri (ingång 4), över tändningen (ingång 35)
av Memme
#1534209
Hej
Ursäkta lite dröjsmål på min tråd. Har i alla fall bytt ut lite grejer efter hand. Inget är spritt nytt utan delar jag haft liggande.
Har bytt följande och då kört bilen där emellan och hela tiden har det stannat. Jag väntat en minut och då startat och bilen går som vanligt men lambdalampan lyser.
Styrbox motor (hö passagerarsida), bränslepumpsrelä, tändspole, tändmodul.
Vad att göra och hur mäter jag upp det du Lennart tidigare skrivit om
Tacksam för mera råd.
av Memme
#1535541
Tänkte uppdatera lite vad jag gjort. Har bytt spridarrelät det vita i säkringsdosan. Sen tittade jag i fördelarlocket och där var helt torrt och utan olja, men de fyra kontaktytorna i locket samt rotorn så för jäkliga ut. Det såg ut som en dålig elsvets med väldigt brända och ojämna ytor. Detta är nu bytt och bilen gått felfritt. Har t.o.m. besiktigat i dag med bra avgasvärden och för övrigt blankt papper. Så nu hoppas jag att det är löst.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]