Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1521162
Är på gång att byta växellåda, konvertering från automat till M90. Har inte tillgång till lyft. Är detta ett genomförbart projekt för en person med pallbockar och en normal garagedomkraft? Jag vet hur jobbet går till, är mest osäker på om det blir för tungt och/eller otympligt att klara av. Alternativet är att förbereda så långt jag kan och lämna bort det sista till verkstad, men hade helst klarat det själv.

Håller till i varmgarage och det behöver inte gå fort, bilen ska inte fram förrens till våren.
#1521172
Jag bytte koppling på min 745-a med M46 overdrive växellåda. Tillverkade en "vagga" till garage domkraften som jag spännde fast växellådan i. Tog några bilder, ska se om jag hittar dom. Det funkade bra, men då var det samma växellåda som skulle tillbaka.
#1521174
Hittade dom
IMG_20201012_152431.jpg
IMG_20201012_152431.jpg (2.33 MiB) Visad 875 gånger
IMG_20201012_155932.jpg
IMG_20201012_155932.jpg (2.17 MiB) Visad 875 gånger
IMG_20201012_152331.jpg
IMG_20201012_152331.jpg (1.66 MiB) Visad 875 gånger
#1521235
Det finns ju även dedikerade växellådsdomkrafter samt växellådsdomkraftsadaptrar att köpa, om man hellre vill det. Fördelen med dom är väl att lådan sitter lite mer stabilt jämnfört med en träbit och spännband, plus att man justera lutningen osv för att lättare få dit lådan. Nackdelen är ju dock att dom kostar en slant... Inte otroligt mycket, adaptrar har jag sett för runt 500ingen, hel domkraft för 1500 typ. Kanske inte värt om man bara ska lyfta i/ur lådan en enda gång, men ska man göra det flera gånger kan det kanske vara värt den invensteringen.

Värt att tänka på är att automatlådan "väger bly" jämnfört med dom manuella lådorna. Garanterat inget man vill lägga på magen frivilligt :P
#1521285
M46 (overdrive) väger också..... Hade förr om åren även en och annan M40 på magen också (4-växlad före -76) främst då PV och Amazon. På PV-n är det så trångt om plats att man får "ta ner" växellådan först och kåpan se'n. Duetten är ännu värre.....
Jag monterade in en overdrive låda (M41) i min PV-62. Fick bredda kardantunneln vid overdrive delen och höjde även den med en del av kardantunneln från en 140 - 72 för att montera växellådslocket (med kort spak) från samma bil. Funkade kanon :-D :-D
#1521289
Eftersom du ska dit med en manuell låda så ser jag inga problem att greja det med bilen på pallbockar och en domkraft till hjälp. :-)

Annat hade varit om automaten skulle tillbaka på plats, dom lådorna är riktigt tunga. Det är en sak att få ner automatlådan, men att få tillbaka den......Det är inte skoj utan rätt hjälpmedel och helst en lyft :x
#1521340
Ja jag har förstått att automatlådan är svintung... Plockade ner kardanen igår och har demonterat spakstället, så nästa steg är lådan. Är lite osäker på om jag fått upp bilen högt nog på pallbockarna, men med tanke på att jag bekvämt kommer in under trots lite lätt övervikt tycker jag lådan borde komma ut också. :-D

Vad jag läst mig till väger M90n ca 40 kg så det borde man väl klara av med en vanlig domkraft. Kommer nog inte göra om detta i första taget ändå, så det får duga med den vanliga garagedomkraften och lite hemmapul. Har monterat en M40 på en 240 med "handkraft" en gång men den vägde nog en bra bit mindre.

Av mina däck kvarstod runt 5-6 mm, men å[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]