Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jkRE
#1521100
Halloj. Jag har en 945 b230ft från 92 som strular med hastighetsmätaren, har bytt givare I bakaxeln samt dragit nya kablar från givaren upp till dosan i skuffen men den krånglar fortfarande. Går upp till 80 sen ner tillbaka, ibland olika hastigheter osv. Tänker att jag skulle försöka få tag i ett nytt men jag kan fan inte finna något, finns det någon som har tips på vart jag kan kolla? Försökt komma i kontakt med en snubbe som reparerar via blocket utan framgång. Bildelsbasen verkar inte ha rätt modell, inte heller blocket eller tradera.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1521101
Du kan ta hus från vilken 940 91-92, kanske -93 t om, samt 740 90-92. Det är samma hus på dom modellerna.
Men jag är rätt säker på att du kan ta själva hastighetsmodulen från vilket hus som helst.

Det enda du måste tänka på är att huset/mätaren måste komma från en bil med samma utrustning som din, närmare sagt ABS om din bil har ABS, och inte ABS om din inte har ABS.
av jkRE
#1521105
Lucif3r skrev: mån 28 nov 2022, 14:12 Du kan ta hus från vilken 940 91-92, kanske -93 t om, samt 740 90-92. Det är samma hus på dom modellerna.
Men jag är rätt säker på att du kan ta själva hastighetsmodulen från vilket hus som helst.

Det enda du måste tänka på är att huset/mätaren måste komma från en bil med samma utrustning som din, närmare sagt ABS om din bil har ABS, och inte ABS om din inte har ABS.
Okej, tack för infon! Har ett hus från en 940 98 års modell som ser annorlunda ut på baksidan jämfört med mitt, men om jag kan ta själva modulen ifrån det så skulle det ju kunna lösa problemet. Tänkte inte på det. Tack!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1521106
Yep, -98a är "helt annorlunda" på kretsfolien och kontakterna, men modulerna är domsamma FÖRUTOM tempmätaren.
Det går givetvis att få ett komplett -98 hus att fungera i en -92a, men det är ju lite pill och omkoplingar som krävs.

Det bör ju dock påpekas att det inte är säkert att det är hastighetsmodulen som är sönder i ditt fall, det kan likagärna vara kretsfolien. Dock tycker jag symptomen stämmer mer på trasig modul än trasig kretsfolie.
av jkRE
#1521107
Lucif3r skrev: mån 28 nov 2022, 14:30 Yep, -98a är "helt annorlunda" på kretsfolien och kontakterna, men modulerna är domsamma FÖRUTOM tempmätaren.
Det går givetvis att få ett komplett -98 hus att fungera i en -92a, men det är ju lite pill och omkoplingar som krävs.

Det bör ju dock påpekas att det inte är säkert att det är hastighetsmodulen som är sönder i ditt fall, det kan likagärna vara kretsfolien. Dock tycker jag symptomen stämmer mer på trasig modul än trasig kretsfolie.
Okej, tusen tack. Sen står även km mätaren still ska tilläggas, allt annat funkar. Ska ta tag i det under veckan nu så har jag förhoppningsvis en nybesiktigad vinter bil snart igen!

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]