Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av krntz940
#1520617
Tjena har en Volvo 940 med en b230fk från 95. Men, När den blir varm så bygger den tryck i kylsystemet, jag vet att den ska vara övertryck i en varm motor men inte så att den bubblar över, precis som om den skulle koka och varit för varm. Läste runt lite och kom fram till att det antagligen var topplockspackningen, så bytte den men det var inget fel på den. Men iaf så är det en ny packning i den och det är förmodligen inte problemet, planade inte toppen men det luktar inte avgaser från glykolen och den är inte missfärgad samt det rycker/luktar inte konstigt från bilen. Vad mer kan det vara som skapar ett sådant tryck så att det bubblar över? Kylet är nytt så det är inte tätt. Termostaten beter sig lite konstigt och den ska snart bytas men kan den vara en orsak till ett sådant tryck? Tack på förhand
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520642
Är där fyllt på för mycket vätska i expansions kärlet så trycker det ut överskottet första gången motorn blir varm. Men även senare trycker det ut kylarvätska om du öppnar locket vid varm motor. Se till att expansionskärlet är väl rengjort så du så du ser nivån utan att öppna. Och köp ett nytt lock om du inte är säker på att det öppnar vid rätt tryck
Användarvisningsbild
av krntz940
#1520799
Överfullt är det inte, är precis mellan max och min. Jag får ju dock fylla på varje gång det bubblar över och då har jag fyllt till mitt i mellan Min och Max. Det om locket dock har jag ingen aning om, tror det funkar som det ska men kan testa byta det mot ett jag vet funkar. Sen så såklart att det bubblar över om man öppnar locket på en varm motor, men det är ju de att det bubblar över oavsett om jag öppnar locket eller ej. Och om motorn står på tomgång så bubblar det bara som om vattnet skulle koka men om jag stänger av motorn så trycks vattnet upp till toppen och man kan nästan tro att kärlet ska explodera.
Tack för svar
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520820
Du kan ganska enkelt kolla om kompressionen (trasig topp packning) läckert ut i kylarvätska.
Starta motorn med locket till expansionskärlet borta. Låt motorn gå på tomgång tills den är varm. Känn på övre kylarslangen att den är varm. Fyll då expansionskärlet helt fullt upp till kanten. Kolla på kylarvätskan, när termostaten har öppnat så rör sig vattenytan bara lite upp och ner. Du får kanske fylla lite så vattenytan håller sig mellan överkant och nederkant på "halsen" där locket ska sitta. Locket ska inte vara på. Om allt är Ok så håller sig vattenytan nästan stilla. Om kompressionen skulle läcka ut i vattnet så börjar kylarvätskan plötsligt rinna över, för att sedan försvinna ner igen. Fyller du då på så händer samma sak igen efter ett tag.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]