Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jockeee
#1520397
När jag startar bilen och den är på tomgång i 1 minut så börjar den gå jätte dåligt och vill dö vad är problemet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520488
Alla 740 från 1988B och framåt har felkodsläsare. Volvo kallar det diagnostik box. 1991 och -92 har ett annat insprutningssystem (Bendix) som har ett annat system för att mäta luftmängden, det har en tryckgivare istället för en LMM och den är mycket känslig för vakuumläck. Annars är där många komponenter som är samma. Tändspolen är dock en helt annan typ och är byggd ihop med slutsteget, tändförstärkare. Det har många namn. Vissa felkoder måste raderas för att motorn ska fungera riktigt så börja med att leta upp diagnostikboxen, läs av skriv upp och radera. kör sedan en runda på någon mil och läs av igen. då har du färska felkoder, om där är några.
Diagnostik boxen sitter vid vänster fjädertorn och tryckgivaren i närheten på torpedplåten med en vakuumslang till insuget
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520507
Då funkar allt som går att få felkoder på, och då återstår det som inte går att få frlkod på. Typ tänd delar, blänsekvalitet, vevhusventilation, spjällhuset m.m. Sedan, när motorn är kall fungerar inte motorstyrning en fullt ut. När det är minusgrader kan det ta upp till någon km innan lambdasonden fungerar. Kan vara någon form av tjyvluft som är så liten att lambdasonden inte reagerar. Eller att kanske just lambdasonden är gammal och "trög". Du kan ganska enkelt (med en multimeter) mäta om lambdasonden fungerar och/eller om den dåliga tomgången börjar just när lambdasonden börjar reglera
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Har du certifikat så vet jag att Volmat s&au[…]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]