Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jonas740sa
#1520141
Har haft lite funderingar uti min 744a, har en volvo 744a med all utrustning, gallon, 5 stegad automat, b230f som är pigg så innåt skogen, diesel fjädrar, tjocka krängningshämmarna, stursta bakakseln, gas dämpare runt om,

Men det som kliar min skalle är att det står Ernst Nilsson i samma emblem stuk som Volvo emblemet under Volvo emblemet, och ända jag får upp på Ernst Nilsson är Volvos pionjärer inom racing fram till 1970 så undrar om nån andra vet nå mer eller om he har inget att göra med nå och är ba nån epa grabb som har smällt dit emblemet, är nån som har lagt massor med tid på bilen då sakerna matchar inte va den ska ha orginal, är en 89a
av Chris72
#1520158
Ernst Nilsson var en rätt stor återförsäljare av Volvo i Stockholm innan del togs över av Bilia, med anläggningar i såväl Nacka som Segeltorp o kanske flera.
Så din bil är troligen såld av EN (Ernst Nilsson) från början därav emblemet.

//Chris
Användarvisningsbild
av GT-mannen
#1520165
Ernst Nilson AB hade ingen anläggning i Nacka. Där och i Tyresö var det Eneqvist Bil AB som höll till. Däremot hade Ernst Nilson (som övertogs av Volvo från 1964 och framåt men behöll namnet) förutom Segeltorp anläggningar i Alvik (där man hade en verkstadsskola), på Hälsingegatan 33 och Varvsgatan 27 i Stockholm, i Handen och några år under 60- och 70-talet även i Västerhaninge. Fanns säkert på fler ställen än de jag räknat upp. Företagsnamnet Ernst Nilson AB försvann hösten 1997 när samtliga anläggningar bytte namn till Bilia.

/Håkan
av Chris72
#1520183
Stämmer ja, Eneqvist var det de hette i Nacka, borde jag ha kommit ihåg, när blev de av med Eneqvist-namnet tro? I samma vända som Ernst Nilsson?

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]