Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Andreas12
#1519933
Har en 88b som då får ha 4,5 i co.
Har 7,5 , resten skrivs inte ut då det är en 88a.
Katalysatorn är blåst.
Mätte tändning igång avstängd bil 0,5 volt så det verkar ok.
Men varm bil motor igång så pendlar värdet mellan 5,2 - 5,5 volt.
Är inte detta lite väl högt?
Har felkod 2,2,4 vilket verkar vara tempgivare.
Hörs att den går fett på tomgång och luktar fan även varm (ryker oxå tycker jag).
Osäker om felkoden är gammal .
Kan tempgivaren verkligen skicka upp co halten såpass högt? Därför lambdan visar höga volt eller är den oxå skrot?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1519967
När en fungerande lambdasond blir varm ska den "vandra" mellan 0,1V och 0,9V. Den ska aldrig stå stilla mer än i början. Att katalysatorn är tom gör att CO blir högre än med riktig katalysator. Men inte högre än c:a 1 - 3
Felkod 2-2-4, är det från hål 2?? Borde vara från hål 6, tändsystem. Har du inga andra felkoder eller felkod i hål 2?
Felkod 2-2-4 i hål 6
2-2-4 = Motortemperaturgivarsignal
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden.
Styrenheten antar då en motortemperatur på cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:

Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Avbrott eller kortslutning till jord i tempgivaren.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom.

Denna felkod sätter elektroniken i styrsystemet "ur spel" och måste nollas innan motorn blir normal.
Temp.givaren på dessa motorer (svart givare) har 2 st motstånd, ett till tändboxen och ett till bränsleboxen. Tidigare modeller (blå givare) har bara ett motstånd så det blir helfel med ett sådant (vanligt fel förr)
av Andreas12
#1520012
lennarte skrev:När en fungerande lambdasond blir varm ska den "vandra" mellan 0,1V och 0,9V. Den ska aldrig stå stilla mer än i början. Att katalysatorn är tom gör att CO blir högre än med riktig katalysator. Men inte högre än c:a 1 - 3
Felkod 2-2-4, är det från hål 2?? Borde vara från hål 6, tändsystem. Har du inga andra felkoder eller felkod i hål 2?
Felkod 2-2-4 i hål 6
2-2-4 = Motortemperaturgivarsignal
Villkor:
Om signalen från motortempgivaren motsvarar en temperatur under -40 °C eller över 120 °C sätts felkoden.
Styrenheten antar då en motortemperatur på cirka 90 °C (limp home) så att bilen är körbar.
Felorsak:

Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar.
Kontaktresistans i anslutningar.
Dålig stomanslutning av signaljord.
Avbrott eller kortslutning till jord i tempgivaren.
Felsymptom:
Normalt inga felsymptom.

Denna felkod sätter elektroniken i styrsystemet "ur spel" och måste nollas innan motorn blir normal.
Temp.givaren på dessa motorer (svart givare) har 2 st motstånd, ett till tändboxen och ett till bränsleboxen. Tidigare modeller (blå givare) har bara ett motstånd så det blir helfel med ett sådant (vanligt fel förr)
Ursäkta..Jo finns en kod på 2an.
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager
Så han reglerar max som jag fattar det.
Släppte insug och bytte tempgivare , luktar som en hel bensinmack i insuget och då har den ändå stått i över 24 tim.
Har inte hunnit testa bilen efter bytet
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520015
1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.

Låter som du skulle behöva byta olja och filter också. Där är nog en hel del bensin i motoroljan. Men vevhusventilationen lär bli tvättad... :-D
av Andreas12
#1520020
lennarte skrev:1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.

Låter som du skulle behöva byta olja och filter också. Där är nog en hel del bensin i motoroljan. Men vevhusventilationen lär bli tvättad... :-D
Oljan är ny.
Ingen lambdalampa är tänd.
Förvärmning lambda är ok.
Gissar att felet gör att lambdan visar över 5 volt..pendlar gör den så död är den nog inte.
Beställer en ny lambda oxå för säkerhetsskull.
Vevhus är nyrensat men ja den var ganska bra sköljd.
Man blir lite trött när bilarna är eftersatta..blir så mycket på en gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520033
Du har en -88B, det har jag också. På min är det ingen kabel från mätarhuset på den plats där kabeln från felkodslampan ska sitta. Jordar jag där lyser lampan. Har många gånger tänkt sätta dit en kabel, men det har inte blivit av. Det är säkert samma på din bil, med dom felkoderna skulle lampan lyst.
av Andreas12
#1520054
lennarte skrev:Du har en -88B, det har jag också. På min är det ingen kabel från mätarhuset på den plats där kabeln från felkodslampan ska sitta. Jordar jag där lyser lampan. Har många gånger tänkt sätta dit en kabel, men det har inte blivit av. Det är säkert samma på din bil, med dom felkoderna skulle lampan lyst.
Stämmer nog..hade en 88b i yngre dagar o minns inte att den heller tände lampan.
Ganska bra om man kopplar den, för min som alla andra har tveksam tankmätare o ingen tripp..
Fick precis hem nya kugghjul till truppen så får väl se om det är där felet är.
Däremot byttes tempgivaren, då blev den svårstartad o trött.
Ingen kod på givare längre men lambdakoden kom igen..
av Andreas12
#1520855
Så nu är sonden bytt, såg att den gamle satt med skarvhylsor och isoleringstejp så ja inte konstigt den inte fungerade..
Däremot var den sjukt svårstartad kall.
Bytte tillbaka till gamla tempgivaren och då startar den lätt igen.
Ja givaren är svart så ska vara rätt..blir reklamation på den..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520865
Andreas12 skrev:Bytte tillbaka till gamla tempgivaren och då startar den lätt igen.
Ja givaren är svart så ska vara rätt..blir reklamation på den..
Tyvärr är det så ibland, man måste vara om sig och kring sig för att inte bli omkörd och bortkörd, alltså vara misstänksam om det inte fungerar som tänkt. Det kan vara fel på nya grejer, även om det inte är så ofta.
Ett skräckexempel.... En kundbil i slutet på -70 eller början på -80-talet. En nästan ny Mercedes 350 SE. Jobbade då på Esso Bilverkstad och gjorde jobb för en lokal bilhandlare som importerade begagnade stora dyra Mercedes från Tyskland. Jag gjorde service på dom och byggde om dom till motorgasdrift (1976 års avgasregler förbjöd allt annat). Just vid denna tid började pratas om asbest i bromsar. Just på denna Merca monterade jag svindyra asbest fria bromsklossar på alla hjulen, bytte även ett bromsok (sprucket, överhettning? Livet är hårt på Autoban). Och gjorde något som inte görs idag, provkörning....Hade en vägstump som är bred och rak och lite trafikerad mitt på arbetsdagen. Eftersom jag byggt om den till motorgasdrift så måste jag testa hela registret. Alltså bilen måste gå som på bensin (ordentlig acceleration) och gå riktigt på autobanfart. Jag körde på vägsträckan fram och tillbaka och testade bromsar och och att det motorn gick som den skulle (lite över 200 hk och K-jetronic insprutning) och när trafiken tillät gasen i botten... Och sedan bromsa ner till laglig fart. Gjorde så 2 ggr utan problem. Tredje gången gick bromspedalen i botten (2-krets bromssystem funkar inte när bromsvätskan kokar). Nu gick det bra och och tillbaka på verkstan bytte jag bromsvätskan. Ut och provade igen, samma resultat. Två inbromsning funkar kanon men den tredje gick pedalen i botten. Tillbaka på verkstan och telefon till leverntören. Express från någonstans bromsklossar i asbest och bromsarna funkade som dom skulle. Idag är det fortfarande asbest i bromsklosssar, det är ett fruktansvärt bra isoleringsmaterial mot värme.

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]