Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1519914
Nu står 745-an på bockar igen. Skrev i annan tråd att det inte skulle bli service nu då jag fick fylla på 2 l motorolja och 4 l kylarvätska. Men nu är den uppallad och sommarens vinterhjul undanstoppsde och vinterns vinterhjul (dubbade) framplockade. Varit under bilen och kollat efter oljeläcka, har börjat (sista månaden) droppa ordentligt på marken (igen) det ser värst ut vid ventilkåpans bakre högra hörn. Har bytt packning 2 ggr dom senaste åren och senaste gången även tätningarna i fördelaren. Nu rinner det ner på avgasröret och "förbränns" men det kommer tillräckligt på marken ändå..... :devil:
Har idag haft av bromsskivorna bak och smort upp och justerat backar och excenter. Ska i morgon plocka ut klossar, göra rent, spruta silikonfett under damaskerna och montera tillbaka klossarna smorda med kopparpastasta och skruva fast oken med nya skruvar.... . Har skullat sätta nya i flera år nu :x :x
Användarvisningsbild
av frasse4
#1519927
Kanske dags att se över vevhusventilationen/oljefällan?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1519929
frasse4 skrev: fre 18 nov 2022, 18:56 Kanske dags att se över vevhusventilationen/oljefällan?
Tyvärr är det Ok där. Inget "tryck" i ventil kåpan när jag lättar på locket. Oljefällan är ny sedan några år, men ska kollas.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520140
Sitter och ska beställa delar till min 745-a, är där någon som skruvat på denna motortyp? Ska ha packboxar till kamaxlarna, det är inget problem, men sitter det en bak på toppen också? Till fördelaren sitter det väl en i alla fall, har bytt tätningar där får något år sedan. Sedan ska jag täta mellan topplock och överdelen där kamaxlarna sitter (läcker olja ner till tändstiften). Och kanske på andra ställen också, men är där packning där?? Hittat en bild med o-ringar där, men ingen packning. Ska även byta p-boxar till balansaxlarna och vevaxeln men det hittar jag nog.
Är det problem med alla ventiltryckarna när man lyfter upp den del som kamaxlarna ligger i ??? Eller måste jag plocka ur kamaxlarna och tryckarna först?????
Många frågor, men jag har bara haft bilen i 15 år så jag har inte behövt göra några större "operationer" förut. Efterföljande 5-cylinder motorer har kanska en liknande konstruktion.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1520160
På gcp.se finns reservdelskataloger med sprängskisser. Där kan du nog hitta 16V-toppen också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520178
Ska kolla. Får "starta upp" min Laptop jag fick av dottern för något år sedan när hon fick en "i tjänsten" . Har kollat där innan, men det är nästan omöjligt i mobilen.
av panth0n
#1520221
lennarte skrev: sön 20 nov 2022, 16:20 Sitter och ska beställa delar till min 745-a, är där någon som skruvat på denna motortyp? Ska ha packboxar till kamaxlarna, det är inget problem, men sitter det en bak på toppen också? Till fördelaren sitter det väl en i alla fall, har bytt tätningar där får något år sedan. Sedan ska jag täta mellan topplock och överdelen där kamaxlarna sitter (läcker olja ner till tändstiften). Och kanske på andra ställen också, men är där packning där?? Hittat en bild med o-ringar där, men ingen packning. Ska även byta p-boxar till balansaxlarna och vevaxeln men det hittar jag nog.
Är det problem med alla ventiltryckarna när man lyfter upp den del som kamaxlarna ligger i ??? Eller måste jag plocka ur kamaxlarna och tryckarna först?????
Många frågor, men jag har bara haft bilen i 15 år så jag har inte behövt göra några större "operationer" förut. Efterföljande 5-cylinder motorer har kanska en liknande konstruktion.
Höger bak på motorn, under ventilkåpan, sitter en gummihalvmåne och tätar mot ventilkåpan.
Ingen papperspackning mellan camcarrier och toppen, där skall flytande packning (helst modell rosa från Volvo) användas. Till tändstiftbrunnarna skall oringar läggas mellan topp och camcarrier och papperspackning mellan ventilkåpan och camcarriern.

Roller rekommenderas då det går oljekanaler precis nedanför ytan man lägger packning på.
Lyft av kammarna och sedan lyftarna. Själv gjort operationen akut utan att ha verktyg för att spänna fast kammarna medan de lossas vilket jag lyckades med galant. Lossa ett halvt, högst ett helt, varv i taget på överfallsmuttrarna en efter en typ som man spänner topplocksbultar (inifrån och utåt). Står nummer på lagerövefallen, så ha koll på vart ettan o tian sitter.

Riktigt trevlig motor att skruva med må jag säga :-) Om än lite bökigt ibland, speciellt kring insuget :x
Obs att ovan är baserat på min 91a 945 med hydraulremsträckaren, men förutom kamremsbitarna borde det se likadant ut på 745ans b234version..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520228
Tack för det svaret. "halvmånen" var inte med när jag köpte ventilkåps packningen förra gången för några år sedan, den såg trött ut redan då. Kanska kan spänna ett eller två platt eller vinkeljärn över båda kammarna medans jag tar bort överfallen. Tänkte använda detta packnings lim, använde det till ett packningslöst oljetråg (VW Passat AWD motorn) och det funkade.
20221121_081609.jpg
20221121_081609.jpg (2.64 MiB) Visad 3753 gånger
Ska ut och börja nu när det har ljusnat, bilen står i carporten. På bockar.... :frozen: :frozen:
Har även detta som jag använt till allt möjligt sedan -60-talet, dock hette det inte Biltema då
36-1776_xl_1.jpg
36-1776_xl_1.jpg (45.44 KiB) Visad 3747 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1520281
Får nog lägga ner oljeläckan ett tag. Det är för kallt finns inte en chans att skruva loss fördelarlock och fördelare med "knubbelhänta" fingrar. Det är ju knappt det går på sommaren..... Dessutom sitter där en grov slang (returen till AC-kompessorn) precis ovanför.
Har gjort iordning bromssarna bak och justerat handbromsen (på mitt sätt), fått på vinterhjulen och kollat olje nivån i växellåda och bakaxel. Bytt kabesko på manöverkabeln till overdriven så bilen är färdig för vintern. Om det inte varit det där med oljeläckage..... :mad: :mad:
Får "ta tag" i oljeläckan senare, ska i alla fall kolla på vevhusventilationen senare idag.
av Andreas12
#1520375
lennarte skrev: mån 21 nov 2022, 12:45 Får nog lägga ner oljeläckan ett tag. Det är för kallt finns inte en chans att skruva loss fördelarlock och fördelare med "knubbelhänta" fingrar. Det är ju knappt det går på sommaren..... Dessutom sitter där en grov slang (returen till AC-kompessorn) precis ovanför.
Har gjort iordning bromssarna bak och justerat handbromsen (på mitt sätt), fått på vinterhjulen och kollat olje nivån i växellåda och bakaxel. Bytt kabesko på manöverkabeln till overdriven så bilen är färdig för vintern. Om det inte varit det där med oljeläckage..... :mad: :mad:
Får "ta tag" i oljeläckan senare, ska i alla fall kolla på vevhusventilationen senare idag.
Vad innebär justera handbromsen på ditt sätt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]