Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av binkie
#1531181
Ett litet tips som kan hjälpa dig med oljeläckaget är att lägga lite packningslim på vardera sida av främre och bakre överfall till kamaxeln sen lägga på ventilkåpspackningen. Det är lätt att det kan bli en liten, liten glipa annars mellan packningen och topplocket som oljan kan ta sig igenom.

Alltså glipan blir där ventilkåpspackningen går från att ligga plant till att börja gå över överfallet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1531189
binkie skrev:Alltså glipan blir där ventilkåpspackningen går från att ligga plant till att börja gå över överfallet
Joo, det vet jag. Det var samma redan när B21 kom 1975. Sista gången hel limmade jag packningen på båda sidor (får väl aldrig bort den igen) och det blev bättre. Ska byta alla tätningar fram på motorn när jag byter kamremen till sommaren, även dom till balansaxlarna. Balansremmen är borta sedan många år men där är ju fortfarande oljetryck i balansboxarna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1531925
Idag har jag haft tid att kolla på 745-an. Startade upp den och hällde i c:a 1,5 l varmt vatten blandat med c:a ½ dl finmalen vitpeppar. Körde någon mil och hemma igen var det kylarvätska kvar. Den ryker mycket vitt i avgaserna. Bytte alla tidningar på golvet (var inte väldigt blött), borde varit mer om det skulle vara elementet :-( :-(. Får se framöver, kan vara läck på toppackningen.... :mad: :mad: :mad:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1532113
Bytte tidningar under mattorna i dag på morronen, undrar på om det kan vara regnvatten ändå. Bilen har stått under carporten en dryg vecka nu och det har börjat torka upp. Där är kylarvätska i behållaren men lite mindre än i förrgår, men vattenpumpen läcker ju. Får "ta tummarna ur" och beställa kamrem, p-boxar och vattenpump. Och beställa tid att byta vindruta (sprucken). Galler nätet i luftintaget har lossnat och ligger mot fläkten lite. Ska se om jag kan plocka bort och fixa det. Det kan kanske komma in vatten den vägen också om det kommit ner skräp och tätnat avrinningen
av panth0n
#1532131
Har du luftintag till vänster om kopplingspedalen är det vanligt att det läcker där om gummitätningen mellan karossen och skärmen torkat och spruckit, eller bara hamnat fel om man haft monterat loss/på framskärm. Då läcker det rikligt med vatten vid tvätt och regn.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1532155
panth0n skrev:Har du luftintag till vänster om kopplingspedalen
Det har väl alla, men på dom flesta (senare modeller) är dom inte öppningsbara, kanske har med AC - inte AC att göra. Ska ändå plocka bort plasten på förarsidan för att kolla slangarna till elementet. Problemet är att jag har börjat med att göra båten färdig för sjösättning.... 😮😮 Och hjälper dottern med att färdigställa hennes (och makens) med deras nya (det 3-dje) gym och "hälsocenter" i (den stora?) metropolen Laholm. Det var nerläggningshotat och dom fick erbjudande att "ta över". Målning, spackling, tapetsering och så har jag bytt gasdämpare på några solarium... Vem säger att pensionärslivet är stillsamt och lungt...... :-o :-o
Användarvisningsbild
av lennarte
#1532364
Körde en runda 3 - 4 mil igår, kollade kylarvätskan idag, Har försvunnit c:a 2 dl, inget på golvet i bilen alla tidningar är torra. Ska ut nu och skruva bort plåten mellan vindruta och huven. Ska fästa upp gallret på undersidan som lossnat och ligger (ibland) mot fläkten.
I morgon ska jag och frugan till dotterns gym igen. Nyinvigning till helgem :-o :-o :-o
Användarvisningsbild
av lennarte
#1532380
Har nu skruvat bort plåten mellan ruta och huv. Spolat med vatten i ytterkanterna. Rinner rakt ner på marken som det ska. Limmat fast plasten över fläkten (var ett löv som hördes....) och även limmat gallret på baksidan av plåten. Men där låg denna sak vid torkar motorn, vad i "jösse namn" är detta???? Ser ut som någon form av anslag eller stopp. Har det legat där sedan bilen var ny??? Eller är det något som används vid rutbyte??? Kan ju varit bytt vindruta någon gång före 1994. Har i alla fall beställt rutbyte nu, sprickan som blev i höstas har börjat "vandra vidare" så nästa onsdag ska jag lämna den på Ryds :-o :x :-)
IMG_20230228_102612.jpg
IMG_20230228_102612.jpg (2.71 MiB) Visad 868 gånger
IMG_20230228_120346.jpg
IMG_20230228_120346.jpg (1.47 MiB) Visad 868 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1532783
Ingen som vet vad ovan "grej" är för något?? Den har legat dår i många år, kanske sedan ny. Svågern köpte bilen 1994 så den har hamnat där innan dess i alla fall.
Har skrivit om min dotters gym. Har ju tillbringat tiden där nu några dagar så både båten och 745-an har fått vara ifred. Igår blev vi klara, och nyinvigning idag :-D :-D Förstasidan på Laholms Tidning idag. Stolt svärson på första sidan
IMG_20230304_074538.jpg
IMG_20230304_074538.jpg (1.65 MiB) Visad 830 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1533385
Skrev i "VAD HAR NI GJORT FÖR ER VOLVO IDAG?" tidigare idag om att jag äääntligen fått bytt vindrutan. Och nu har jag en bild på den också😁😁, nu i kväll har jag satt i nya torkarblad också😅 F-n vilken sikt det blev.
IMG_20230308_141702.jpg
IMG_20230308_141702.jpg (2.78 MiB) Visad 724 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]