- mån 21 nov 2022, 21:32
#1520393
Skillnaden är att om du bara sträcker upp vajern blir hävarmen (= kraften) sämre och sämre varje gång du sträcker vajern (den vita mutter bakom askfatet). Man kan köpa och sätta i dessa justeringar så justerar man direkt på backarna istället och behåller hävarmen (kraften i handbromsen) hela tiden tills backarna "går på järnet". Det har aldrig blivit av att jag köpt några justeringar utan när spaken börjar ta högt så plockar jag isär bromsarna och gör rent och smörjer upp allt och lägger en en bokad plåtbit (0,5 - 1mm tjock) mellan original plåtbleck och en (eller båda) backarna. Lite krångligare än justeringar, men fungerar lika bra. Och handbromsen är kanon hela bilens livslängd (om inget annat händer). Satte i nya backar (och skivor, klossar) när jag fick bilen för 15 år sedan och backarna varar länge än
Andreas12 skrev:Vad innebär justera handbromsen på ditt sätt?Det finns ingen justering av handbroms backarna på dessa bilar, man kan bara sträcka upp vajern fram till spaken. 140 och tidiga 240 hade en justerskruven i trumman. Den återkom sedan i 850.
Skillnaden är att om du bara sträcker upp vajern blir hävarmen (= kraften) sämre och sämre varje gång du sträcker vajern (den vita mutter bakom askfatet). Man kan köpa och sätta i dessa justeringar så justerar man direkt på backarna istället och behåller hävarmen (kraften i handbromsen) hela tiden tills backarna "går på järnet". Det har aldrig blivit av att jag köpt några justeringar utan när spaken börjar ta högt så plockar jag isär bromsarna och gör rent och smörjer upp allt och lägger en en bokad plåtbit (0,5 - 1mm tjock) mellan original plåtbleck och en (eller båda) backarna. Lite krångligare än justeringar, men fungerar lika bra. Och handbromsen är kanon hela bilens livslängd (om inget annat händer). Satte i nya backar (och skivor, klossar) när jag fick bilen för 15 år sedan och backarna varar länge än
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V