Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1520393
Andreas12 skrev:Vad innebär justera handbromsen på ditt sätt?
Det finns ingen justering av handbroms backarna på dessa bilar, man kan bara sträcka upp vajern fram till spaken. 140 och tidiga 240 hade en justerskruven i trumman. Den återkom sedan i 850.
Skillnaden är att om du bara sträcker upp vajern blir hävarmen (= kraften) sämre och sämre varje gång du sträcker vajern (den vita mutter bakom askfatet). Man kan köpa och sätta i dessa justeringar så justerar man direkt på backarna istället och behåller hävarmen (kraften i handbromsen) hela tiden tills backarna "går på järnet". Det har aldrig blivit av att jag köpt några justeringar utan när spaken börjar ta högt så plockar jag isär bromsarna och gör rent och smörjer upp allt och lägger en en bokad plåtbit (0,5 - 1mm tjock) mellan original plåtbleck och en (eller båda) backarna. Lite krångligare än justeringar, men fungerar lika bra. Och handbromsen är kanon hela bilens livslängd (om inget annat händer). Satte i nya backar (och skivor, klossar) när jag fick bilen för 15 år sedan och backarna varar länge än
av roh66
#1520437
Hej Lennarte!

Kolla ytorna noga mellan topp och camcarrier. På min hittade jag ett litet metallspån precis i högra bakre hörn. Legat där sen motorn var ny. Hade också problemet med olja på grenröret. I övrigt är det som tidigare har skrivit. Utöver alla andra packningar så är det en som är aningen knepigare. Det är den som är runt fördelaraxeln. Liten packbox som blir som bakelit med åren. Finns ingen original att köpa så du får pilla isär "tändplattan" innanför fördelarlocket då ser du vad jag menar.

Mvh. R
av Andreas12
#1520456
lennarte skrev:
Andreas12 skrev:Vad innebär justera handbromsen på ditt sätt?
Det finns ingen justering av handbroms backarna på dessa bilar, man kan bara sträcka upp vajern fram till spaken. 140 och tidiga 240 hade en justerskruven i trumman. Den återkom sedan i 850.
Skillnaden är att om du bara sträcker upp vajern blir hävarmen (= kraften) sämre och sämre varje gång du sträcker vajern (den vita mutter bakom askfatet). Man kan köpa och sätta i dessa justeringar så justerar man direkt på backarna istället och behåller hävarmen (kraften i handbromsen) hela tiden tills backarna "går på järnet". Det har aldrig blivit av att jag köpt några justeringar utan när spaken börjar ta högt så plockar jag isär bromsarna och gör rent och smörjer upp allt och lägger en en bokad plåtbit (0,5 - 1mm tjock) mellan original plåtbleck och en (eller båda) backarna. Lite krångligare än justeringar, men fungerar lika bra. Och handbromsen är kanon hela bilens livslängd (om inget annat händer). Satte i nya backar (och skivor, klossar) när jag fick bilen för 15 år sedan och backarna varar länge än
Smart.
Justerskruven försvann igen på v70, iallafall n modellen.
Där måste man köpa justerskruvarna för annars är det omöjligt att få ok handbroms..
Tråkigt dom snålade in där.
Skönt att slippa ställa in skruvarna men drygt med ombesiktning pga ojämn handbroms.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528722
Nu idag blev det (äntligen) fortsättning på servicen. Den har varit lite svårstartad nu när det varit kallt (kör på E85). Om nu ni som bor norröver räknar -5° som kallt..... Plockade ur tändstiften, såg hyfsade ut. Justerade avståndet, gjorde komp.prov (11 kg på alla) och satte i stiften igen. Den har börjat "ta vatten", lite blött på golvet men det är ju vinter (kranen sitter i motorrummet). Misstänker vattenpump så den ska bytas när jag byter alla p-boxar och kamrem till våren. Byta olja och filter nästa vecka, och köpa gas till AC-n. Som slutat fungera.
IMG_20230127_121518.jpg
IMG_20230127_121518.jpg (4.41 MiB) Visad 1011 gånger
IMG_20230127_121009.jpg
IMG_20230127_121009.jpg (2.73 MiB) Visad 1011 gånger
IMG_20230127_121015.jpg
IMG_20230127_121015.jpg (3.91 MiB) Visad 1011 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1528940
Skrev tidigare om oljeläck på min motor mellan kamaxel huset och topplocket. Det har alltid (sedan jag fick den) varit olja i 3-ans tändstiftshål. Dom andra också, men främst i 3-an (c:a 4 cm olja). När jag i somras hade av och limmade ventilkåpan så efterdrog jag skruvarna till kamaxel huset. Och nu när skulle ha ur tändstiften så var där ingen olja. Några droppar, men i princip inget oljeläck alltså. 🤔😅😅
Frågan är då, är det ventilkåpan eller o-ringarna i kamaxel huset som läckt olja? Det läcker inte längre olja ner på grenröret heller😁😁.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1529133
Fortsatt med service på 745-an. Kollade vattenläckan, är lite vatten under mattorna fram. Smakade på det och det smakar inte sött (glykol), alltså är det smältvatten från skorna. Dock läcker det vid vattenpumpen fortfarande. AC-kompressorn hade "lagt av" också, så det är nog förklaringen till imman på rutorna. Var på Jula och köpte brännargas, fyllde på och kompressorn går igen. Hoppas det ska bli "genomsikt" i rutorna igen.
Motorn startade direkt idag (några + grader) och gick på alla cylindrar vid fullgas igen så det räcke att minska elektrådavstånret (var nog c:a 1 mm) blir nog nya tändstift till sommaren
Användarvisningsbild
av frasse4
#1529165
Hur mycket vatten är det som försvinner då?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1529179
frasse4 skrev:Hur mycket vatten är det som försvinner då?
Kör inte så mycket med den men någon liter i halvåret. Men helt plötligt försvann värmen i bilen helt och då gick det i c:a 4 -5 liter. Så mycket vatten är där inte på mattorna. Har lagt tidningar, kollade dom igår och dom var fuktiga men inte blöta. Får ha mer koll framöver, vet ju att vattenpumpen läcker förmodligen mot toppen. Kollade om toppackningen läcker mot vattnet, men kunde inte se att den gjorde det. Dock försvann det kanske en cl vatten under tiden jag kollade (c:a 30 min), så jag får ha det under mer uppsikt framöver. Ska fylla den ända upp på torsdag kväll då den ska stå en vecka, fredag morgon sitter vi på flyg till Gran Canaria. En vecka i Amadores på sydvästkusten, strax efter Puerto Rico... :-D :-D
Himla smidigt att bo så man ser (eller hör) flygplanen när dom kommer in för landning..... Tar 5 min. dit. :-) Tar 2 tim. till Landvetter eller Skurup :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1531148
Kört... Mattan på passagerarsidan genomblöt och inget vatten i motorn.... :devil: :mad: Den får stå tills det blir bättre väder. Har börjat med båten nu så jag har dåligt med tid. Får låna svågerns V70 D3 - 11 om jag skulle behöva när frugan jobbar. Känns bittert att sjunka så lågt som till V70 :x framhjulsdrivet :-o :x ... Just idag jobbar frugan men sedan dröjer det nog ett tag.
av Chris72
#1531165
Ajdå, då är det ett byte av värmepaktet som hägrar. Min 760Turbo (med AC) jag hade pissade mig på foten, där rann vattnet ut på vänstersidan, men beror lite på vilken sida paketet behagar spricka på.
Är en del skruvande, när jag bytte på 760n så hade jag inte ens en handbok, så var bara att skruva sig inåt så att säga, tog det från passagerarsidan på den, men går från bägge håll.
Jag bytte samtliga vacuumklockor till ECCn på min 945a för några år sedan, det var nästan mera pyssel än byte av värmepaket.
Men tar man det bara lugnt o inte stressar så går det rätt bra. Lycka till.
//Ch
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]