Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1541417
Är sugen på en portad trimtop med "vassare" kammar och nya hydrauliska tryckare. Men 6000 kr i en motor som rullat 50000 mil vore nog att "kasta pärlor till höns" :x :x
av panth0n
#1541457
lennarte skrev: ons 17 maj 2023, 17:16 Tack för detta. Blir till att kolla på. Jag skulle då behöva 11, 12, 13 och 15 (var sitter 14?) för att vara säker på att det blir tätt. Blir inte riktigt klok på bilden, är sidan där o-ring 13 visas mot blocket, eller ??? Alternativt tillverka och passa in en typ 4 mm planfräst järnbit med med en kraftig packning. Ser bara ett hål för olja. Borde det inte vara olja både in och retur? Är o-ring 14 kanske för ett hål som sitter framför strecket från 12??? Snett under 13.
Ska kolla noga på toppen. Den borde inte vara skev då den aldrig varit så varm så den kokat
Jag fattar bilden som att 12 enbart är själva "kittet" med alla tätningar/oringar - men då 12an är markerad NS i listan (kanske betyder "no-sale?" för att ingen köper detta längre), så gissar jag att du får köpa 13,14,15 och 16 för sig. Notera antalet per rad.

Deras placering av siffrorna i skissen var ju katastrof.. 13 borde vara den övre av tätningarna, 14 den undre (alltså den som siffran 12 står till höger om).
Har aldrig bekantat mig med balansaxlarna mer än att jag tog bort balansremmen då jag bytte kamrem en gång i tiden så kan tyvärr ej svara på hur alla tätningar sitter :x

Balansaxlarna, vill jag dock minnas, sitter monterade med sidan du ser i bilden utåt. För att vara övertydlig så borde sidan med 12,13,14,17,18 peka ut mot framskärmarna så att säga. Med tanke på hur andra balansaxlar är konstruerade så tippar jag även dessa har retur ner i blocket från den "andra sidan."

När min 945 16V började blanda olja i vattnet (förvisso drog den inget vatten till skillnad från din) så hade den aldrig gått över normalt varm. Likaså hade den vartannat år fått ny korrekt doserad Volvo-etylenglykol, så ärg var det inte frågan om vilket bekräftades när jag lyfte toppen. Motorverkstan jag lämnade topplocket för planing hos påstod att den slagit sig 0.16mm vill jag minnas, vilket tydligen räckte för dessa motorer. Hursomhaver så kändes det icke värt att chansa, utan jag riktplanade trots att den aldrig gått varm och nu i efterhand har den aldrig blandat eller liknande. Fick väl se det som en minimal kompressionshöjning ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1541523
panth0n skrev:Bättre bild på det oxå...
Kanon. Då var det som jag skrev, ett hål till för oljecirkulationen. Då kan man nog inte "plugga" det, utan dom får då sitta kvar. Med ny tätning 11. Ska kolla noga om det läcker bara. Det är ju direkt från oljepumpen (vevaxelsmörjningen) så det hade väl sprutat rejält om det varit läck där.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1541603
Nu är jag på gång. Avgas och insugnings grenrör och allt "löst" är borta. Ska börja med att plocka bort kylare ock kåporna när jag skrivit färdigt :-D :-D
IMG_20230519_134127.jpg
IMG_20230519_134127.jpg (2.63 MiB) Visad 812 gånger
av panth0n
#1541765
Sitter väl ingen packbox på oljepumpen på B234F, utan någon speciell oring? Letade bra länge första gången jag hade isär motorn innan jag insåg detta :-D

Tur i oturen att remhjulet sprack. Det finns väl tre st varianter av hjulet av just den anledningen att de två första inte höll måttet, utan man fick ta fram den du länkade. Det nya kommer garanterat hålla.

Skruven ska vara en 10.9 M10x1.5x30 med loctite. Var tidigare 8.8 av samma mått, men de hade ju en tendens att gå av vid fel åtdragningsmoment eller överspänning av remmen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1541783
Det sitter en "vanlig" p-box i oljepumpen, med måtten 20x32x7 med dubbelläpp. Den rödaktiga mitt i vevaxeltätningen. Båda dessa ser faktiskt riktigt bra ut (slitage mässigt) bytte vevaxeltätningen när jag bytte kamrem första gången (15 år sedan), tätningen i oljepumen är aldrig bytt (mer än 50000 mil). Tätningarna överst är till balansaxkarna, fruktansvärt slitna. Fast dom inte varit inkopplade på över 20 år. Tätningen på den högra boxen (sitter längst ner på höger sida av motorn) verkar ha läckt en hel del. I alla fall var det mest olja där.....
IMG_20230521_072937.jpg
IMG_20230521_072937.jpg (2.05 MiB) Visad 732 gånger
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]