Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av panth0n
#1533393
Att byta vindruta från originalet till en ny var nog tamejfasen det bästa valet jag gjort på 945an. Den gamla var nog tjockare då inga stenskott sedan 1991 knäckt den, men ack så repig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1533493
Har fått mail att jag kan hämta delar till utombordare. Skulle köra och hämta det i förmiddags, expansionskärlet var fruset.... :mad: Det var -15° här i natt och vi har c:a 15 cm snö fast det är meteorologisk vår sedan 15/2 :-o :-o Har hällt i c:a 10 - 15 l kylarvätska sista månaderna inkl. 4 l glykol men det var tydligen för lite. Det är inte "stenfruset" utan bara "krasit". Satte på motorvärmaren och hoppas på att kunna köra efter middag. Har inte fyllt i kylarvätska på en dryg vecka nu, så det kanske hjälpte med vitpeppar :-o :x :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1533543
Lucif3r skrev:Själv kör jag alltid 50/50 "max"-blandning, även om jag, och bilen, aldrig kommer vara i sådana temperaturer :-D Men då slipper man oroa sig OM det skulle hända.
Joo, det gör jag också. Oftast.... Men det har gått åt en massa kylarvätska i vinter. Just nu verkar det dock som vattenförbrukningen minskat. I alla fall jämfört med innan. Dock tror jag fortfarande att det kan vara toppackningen. Varför? 1. den startar på 3 cylindrar, 2. den bygger upp ett jä---ans tryck i kylsystemet. Varför inte? 1. kan vara tändning fel. 2. Misstänker fel på kylarlocket, kanske inte öppnar som det ska. Har senaste tiden inte skruvat åt locket helt. Det är åtdraget så det är tätt, det "pyser när jag öppnar det när motorn är varm. Men jag drar inte åt det lika hårt som innan. Dock tänker jag nog" lyfta av toppen" när det bli bättre väder, om inte annat för att "få bukt" med oljeläckorna.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1533922
I natt var jag uppe (toaletten) och kollade då på vädret. Det var c:a 10 cm snö på 745-an. Nu på morronen regnar det och all snö är borta om någon timme. Bilen var helt torr innuti i går morse. Hade kupe'värmaren igång nästan ett dygn (lägsta effekt) innan. Har inte kört bilen på några dagar nu så är där vatten i bilen nu så är det inte vindrutan (bytt till ny) och inte värmeelementet (lagat med finmalen vitpeppar :-o :-o) som läcker.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1539071
Får väl avsluta denna tråd med hur det har gått. Jag vet inte vad felet var. Har inte hällt på en droppe kylarvätska på en månad. Inget vatten på golvet. Den startar på alla cylindrar kall. Det jag gjort är: bytt vindruta, den var sprucken efter ett stenskott. Hällt i c:a 1/2 dl finmalen vitpeppar (kylarvätskan är fortfarande lite "grumlig"). Drar inte fast kylarlocket, utan bara så det sitter fast. Man kan höra att det "pyser" lite när jag stänger av motorn varm. Så det enda jag kan "peka på" som är fel på är just kylarlocket. Det pyser alltså för att det inte är ordentligt åtdragret. Oljeläckaget ska jag "ta tag i" när båten ligger i hamnen. Måste ha Volvon för att köra båten dit.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1539250
Man ska aldrig säga aldrig..... :nerd: :mad: Idag, efter ha kört c:a en mil, så kom det en konstig söt lukt i bilen. Ögonblicket efter immade hela bilen igen. Fick svänga av och stanna, satte på full defrost (AC-n är alltid på). Lät motorn gå på tomgång, kollade kylarvätskan och den var full (över strecket). Imman försvann ganska fort och fortsatte hem. Väl hemma kollade jag kylarvätskan igen. Öppnade kylarlocket, där var inte mycket tryck, men heller ingen kylarvätska....... Det gick i 4 l.... :devil: Kollade då luft utsläppen mot golvet och där var vattendroppar på passagerarsidan och blött på golvet.... :devil: :devil: :devil: Det får bli ett nytt värmeelement, och (förmodar jag) ny toppackningen. Så får jag ordning på oljeläcket :x :x också.
Det får bli en ny tråd om detta till sommaren. Nu är det full fokus på båten. Sjösättning 13/5, då börjar sommaren :-D :-D
Halmstad var faktiskt ett av dom ställen som (utmed Västkusten) fick "metrologisk" sommar i början på veckan :-D :-D
av panth0n
#1539285
Tycker inte det låter som toppackning om du kört en månad utan att behöva fylla på kylvatten. Dock är min erfarenhet att om det väl läcker från ett värmeelement på en 2/7/940 så läcker det jäklar i mig mängder med vatten till skillnad från ex V70 där det sakta droppar ut.
Men man kan ju alltid safea sig inför arbetet med topplocket om det nu skulle behövas och börja spraya grenrörsbultarna med 556 :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1539306
Det lustiga i detta fall är att när bilen immade igen (kom på en sekund) så stannade jag direkt (såg ju inget) med motorn igång och kollade kylarvätskan. Bilen är ju gammal så man ser inte så lätt nivån, så jag öppnade försiktigt locket. Pyste ut lite men nivån var vid övre strecket. Dimman försvann på någon minut och fortsatte hem (kanske 3 km). Ingen mer imma på rutorna ovh väl hemma stängde jag av motorn och kollade nivån igen. Fortfarande vid övre strecket, men strax började det sjunka undan. Hämtade en full dunk färdigblandat och fyllde på. Det "gick i" 4 liter. Det måste på varit "något" tryck "under från" som "trycker upp" kylarvätskan från motorblocket upp i expansionskärlet. Hade det "bara" varit läck på elementet hade ju nivån sjunkit i expansions kärlet efterhand som det läcker ut där. Jag tror att det "gick läck" på elementet på väg hem, men kvarvarande vitpeppar tätade nog igen det eftersom det hördes ett kort "pst" precis innan det immade igen. Och att imman försvann på bara några minuter.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1539497
Fick köra en runda idag också, var inte meningen att jag skulle köra förren jag konstaterat felet. Körde c:a 2,5 mil med några stopp på vägen. Efter 2 mil (ungefär samma sträcka som sist) hördes pst en kort sekund och vindrutan började imma igen. Satte ventilationen på defrost och full fläkt. Svängde av vägen, motorn på tomgång och kollade kylarvätskan. Nivån var över max.strecket och det pyste ut lite vätska när jag öppnade. Nivån sjönk då till under min.strecket så jag fyllde på lite. Var ute nu och kollade igen, nivån var nere på min igen men inget blött på mattorna denna gång. Det måste F-n vara läck på toppackningen, och det måste "trycka ut" kylarvätskan genom expansionskärlet. Men det syns inget där.... :mad: :x
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]