Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1518928
Hej :-)

Om vi låssas att vattenpumpen pajjar och läcker som ett "vattenkraftverk"

1. Min fråga är hur skadligt det är för kylaren, komponenter och andra delar ifall bilen är helt tömd på godtyckligt kylarvatten vid minusgrader ute ? Vad gäller här allmänt om kylare på bilar vid minusgrader finns det risk för skador av iskristaller liknande ?

2. Jag har hört att man inte behöver kylarvatten i bilen även vid minusgrader ifall man är på väg att byta ut Vattenpumpen och all glykol som har runnit ut.

Pga när man inte fått vattenpumpen så får man ju snällt vänta på den via en online-order tex, men vinterkylan väntar ju inte när bilen står ute.

3. Huvudsaken bilen inte har haft vanligt vatten isig och den glykol man blandar ut innehåller ju vatten eller så är den färdigblandad. Så vad gäller här, hur hanterar man en bil generellt utan glykol vid minus ?

4. Såklart ska man ju inte starta den och köra runt utan vatten eller glykol som ändå rinner ut fort som forsen men uppstår det liksom en hinna av kylmedium oavsett inuti kylare och motor även fast den är tom ?

5. Och det kan ju vara lite svårt att fylla en kylare med glykol när vattenpumpens packning mm är trasigt och läcker som ett såll

6. När vet man direkt om topplockspackningen har gått ?

Tackar på förhand för bra svar
#1518932
De e väl inte bra o ha rent vatten i även om bilen inte körs och de fryser kan väl bli frostsprängning om man har otur och saker kan rosta men finns de en del glykol i även fast de inte är blandat typ 50/50 brukar de inte frysa helt de blir mer som slush/issörja är du osäker så hade jag nog tappat ur vattnet och låtit den stå tom tills packningen är bytt
#1519277
robinb3rgsten skrev: fre 11 nov 2022, 18:57 De e väl inte bra o ha rent vatten i även om bilen inte körs och de fryser kan väl bli frostsprängning om man har otur och saker kan rosta men finns de en del glykol i även fast de inte är blandat typ 50/50 brukar de inte frysa helt de blir mer som slush/issörja är du osäker så hade jag nog tappat ur vattnet och låtit den stå tom tills packningen är bytt
Det har alldrig varit rent vatten i bilen utan glykol har runnit ut så. Den behåller inget glykol och blir tom på glykol. Vattenpumpen läcker ju oavsett var du häller in outblandat glykol så tar det vägen ifrån kylaren till nedre slangen och ut genom packningen på kylaren eller att du häller det igenom termostathålet genom motorn så rinner de ur genom vattenpumpen
#1519297
Det är inte nyttigt att låta bilen stå utan vätska i kylsystemet. Det kommer relativt snart att börja rosta. Någon vecka bör gå bra, men får den stå över vintern lär det bli problem.

Du bör fixa din vattenpump så snart som möjligt och då hälla i korrekt glykolblandning. Efter det kan du fortsätta felsökning och se om topplockspackningen också gett upp.
#1519470
Malmstroem skrev:Det är inte nyttigt att låta bilen stå utan vätska i kylsystemet. Det kommer relativt snart att börja rosta. Någon vecka bör gå bra, men får den stå över vintern lär det bli problem.

Du bör fixa din vattenpump så snart som möjligt och då hälla i korrekt glykolblandning. Efter det kan du fortsätta felsökning och se om topplockspackningen också gett upp.
Intressant svar. Har bara på måfå ringt 3 mekaniker och frågat dem som haft tid att svara på en generell fråga om kylarvätska i en bil som läcker just det. De säger att det kvittar att det finns något glykol i systemet så länge man inte varmkör och sen att det ALDRIG har fyllts på med vatten varken innan medans eller efter.

De säger inte om nåt tidspann, tidsgräns att det får max gå tex 3-7 dagar och sen är de kört för då börjar metallen gummit etc allt bli hårt angripen av rost och haverera pga minusgrader ochså emellan -1 - säg 20 minus.

Men ser iaf att du anger ett tidspann här på det fetade "att nån vecka eller kanske 2 går bra" Såklart handlar det om betydligt mindre tid än 1 vecka innan pumpen är utbytt men hur har du kommit fram till den slutsatsen att "någon vecka går bra" vore väldigt intressant att veta ?

Samt min fråga var ju hur man kan åtgärda underhålla en kallställd bil där glykolen rinner ut via vattenpumpen

Varför tror du det inte finns liksom eller hur hittar man pluggsatser för bilar där vattnet rinner ut där nere dvs på kylarens nedra Rörspip. Trodde att det skulle ha vart den ultimata lösningen för en bil generellt där kylaren håller Glykol iaf och sen fyller man upp den. För jag antar att du pratar om kylaren ang rost och sånt samt kanske andra preparat man kan "smeta" insidan av motorn för det rinner ju ut via vattenpumpen så man kan fånga upp det i ett kärl

Finns det nån plugg för nedre kylarens rör ? :-)

Då hade du kunnat fylla upp hela bilens kylare med kylvatten och sen tappa ut det igen och återanvända det (om jag ville)


Tror att det är en mycket bra investering att ha sådana pluggplast satser eller vad det en må vara som kan täta kylarens rör (nedre) rörpip inkl ev andra slangar eller pipar. Men det går ju liksom inte täta packningen till vattenpumpen .. tror jag
#1519501
Fråga du dina mekaniker om de rekommenderar dig att lämna en rödblockare tom på kylarvätska i över sex månader.

Jag skulle inte göra det. Om du tycker det är lämpligt är helt upp till dig.

Det är inte så att motorn blir komplett förstörd efter 2 veckor, utan mer så att det rostar/korroderar mer med tiden. Någon / några veckor bör inte skapa några problem. Flera månader utan kylarvätska är i alla fall ingenting jag skulle göra.

Vi kan väl säga att basen för ovanstående svar är en viss mängd teknisk erfarenhet och utbildning. Som vanligt på internet får du själva värdera kvaliteten på svaret.
#1519512
Lär inte hända mycket på en bil som står kortare tid utan kylarvätska vid minus. Kanske blir lite slushigt beroende på men inget farligt.
Om du är på väg att byta så ska det nog vara lugnt. Några dagar eller hur länge vi nu snackar är inga problem.
Man startar nog inte en bil utan glykol då den agerar som glidmedel bladn annat (Undantag för racingbilar. tex. de som kör 24 timmars lopp på rent vatten pga ev. läckageföljder). Annat än det, inga problem.
Om man är RIKTIGT nojjig, dvs rökt lite örter nojjig, så kan man väl lägga kylarlocket på glänt så att inga tryckskillnader uppstår innanför och utanför kylkanalerna. Annat än det, inga problem.
Du kan klämma åt vattenpumpens slangar, eller kortsluta de förbi vattenpumpen och plugga för att hålla ocirkulerande vätska i systemet, om du ni vill det. Eller så tar man och kletar på något vid läckan som håller inne vattnet. Så länge du inte startar bilen så är det ju inget tryck.

Nu kan du ju inte göra standardproblemsökningen på topppackningen, dvs kolla om det bubblar/kommer avgaser i kylarvätskan. Annat än det så kan man kika under oljelocket om det ser ut som mjölk (vatten i oljan) eller om det är olja i kylarvätskan, man kan även kika avgaserna vid varm motor (kondensfri) om det ryker mycket, eller om avgaserna luktar sött (lite hög kan man bli).
Ev. topppackningsläckage skulle jag först och främst komptesta (mellan 12-14bar ungefär är okej på en b230 enligt mig, om det är ojämna siffror mellan två närliggande cylindrar lär det vara packning, annars är det värre, troligtvis ringar. DU kan hälla någon cl olja i cylindern och kolla igen, om det är bra värden så har du slitna ringar), och även starta bilen och kolla om t.ex. oljan och kylarvätskan blandas, samt om det ryker när motorn är varm. Personligen hade jag i ditt fall bara skruvat loss grenröret (8 skruvar, plus ev. en skruv längst ner nästan vid marken som förhindrar vibrationer), och insuget (8 bultar, kanske något mer), och sedan lossat toppen (10 sträckbultar) och kikat faktiskt, detta kräver att man tar bort lite mer också så som kamrem osv såklart. Sträckbultarna som är original kan man mäta och återanvända om de är inom toleransnivåerna (typ 2-3ggr åtminstone kan man återanvända de), eller så köper man nya från elring för ~200kr.
Topppacking tar cirka 30min-1 timme för en amatör att byta på b230 enligt erfarenhet och kostar mellan 100 (biltema budget) till 400 kr(Elring packning + bultar inhandlade från tyska lågprissidor).

Aja, hoppas ingen led för mycket av min otroligt dåliga text med total avsaknad av skrivprocess. Lycka till med bilen!
#1519569
Bar metall + luft/syre = rost. En bil med fyllt (och luftat) kylsystem har ingen märkvärd luft i kylkanalerna, och rosten/korrisionen hålls till ett minimum.
Hur mycket ett tomt kylsystem kommer rosta på en vecka beror helt på hur angreppt det är sedan tidigare. Hur fort det rostar med "rent" vatten beror helt på vattnet i fråga... Är det t ex väldigt järnrikt eller har andra föroreningar i sig som kranvatten ofta har så kommer det rosta betydligt fortare än med destillerat vatten.

Rent vatten fryser vid 0c, oavsett om det står ute i en öppen behållare eller är instängt i en motor. Fryst vatten, mer känt som "is", har större volym än vatten, och kan i värsta fall spräcka motorn. Frostpluggar är ingen garanti.

Med det sagt är ju ingen "katastrof" om kylkanalerna rostar, men man har skaffat sig BETYDLIGT mer, och tidskrävande, jobb innan man kan sätta motorn i bruk igen, med ytterligare mer jobb en bra tid fefter man börjat använda motorn igen.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]