- fre 11 nov 2022, 18:43
#1518928
Hej
Om vi låssas att vattenpumpen pajjar och läcker som ett "vattenkraftverk"
1. Min fråga är hur skadligt det är för kylaren, komponenter och andra delar ifall bilen är helt tömd på godtyckligt kylarvatten vid minusgrader ute ? Vad gäller här allmänt om kylare på bilar vid minusgrader finns det risk för skador av iskristaller liknande ?
2. Jag har hört att man inte behöver kylarvatten i bilen även vid minusgrader ifall man är på väg att byta ut Vattenpumpen och all glykol som har runnit ut.
Pga när man inte fått vattenpumpen så får man ju snällt vänta på den via en online-order tex, men vinterkylan väntar ju inte när bilen står ute.
3. Huvudsaken bilen inte har haft vanligt vatten isig och den glykol man blandar ut innehåller ju vatten eller så är den färdigblandad. Så vad gäller här, hur hanterar man en bil generellt utan glykol vid minus ?
4. Såklart ska man ju inte starta den och köra runt utan vatten eller glykol som ändå rinner ut fort som forsen men uppstår det liksom en hinna av kylmedium oavsett inuti kylare och motor även fast den är tom ?
5. Och det kan ju vara lite svårt att fylla en kylare med glykol när vattenpumpens packning mm är trasigt och läcker som ett såll
6. När vet man direkt om topplockspackningen har gått ?
Tackar på förhand för bra svar
Om vi låssas att vattenpumpen pajjar och läcker som ett "vattenkraftverk"
1. Min fråga är hur skadligt det är för kylaren, komponenter och andra delar ifall bilen är helt tömd på godtyckligt kylarvatten vid minusgrader ute ? Vad gäller här allmänt om kylare på bilar vid minusgrader finns det risk för skador av iskristaller liknande ?
2. Jag har hört att man inte behöver kylarvatten i bilen även vid minusgrader ifall man är på väg att byta ut Vattenpumpen och all glykol som har runnit ut.
Pga när man inte fått vattenpumpen så får man ju snällt vänta på den via en online-order tex, men vinterkylan väntar ju inte när bilen står ute.
3. Huvudsaken bilen inte har haft vanligt vatten isig och den glykol man blandar ut innehåller ju vatten eller så är den färdigblandad. Så vad gäller här, hur hanterar man en bil generellt utan glykol vid minus ?
4. Såklart ska man ju inte starta den och köra runt utan vatten eller glykol som ändå rinner ut fort som forsen men uppstår det liksom en hinna av kylmedium oavsett inuti kylare och motor även fast den är tom ?
5. Och det kan ju vara lite svårt att fylla en kylare med glykol när vattenpumpens packning mm är trasigt och läcker som ett såll
6. När vet man direkt om topplockspackningen har gått ?
Tackar på förhand för bra svar