Sida 1 av 1

Risker med att köra med sprucket eller läckande grenrör ?

Postat: tor 20 okt 2022, 07:45
av Sladdaren
Hej :-)

Vet av några i min bekantskapkrets med sina Volvos av 700-900 modell som kör omkring med läckande grenrörspackning eller att flänsen läcker till avgasröret eller att det läcker pga av rosthål helt enkelt i grenröret eller alla tre orsakerna samtidigt. Om man utgår ifrån att grenröret sitter fast iaf så hårt det kan och troligen iaf pga rost..

Fråga : Så hur skadevådligt och farligt är det för bilens motorn, grenröret, motordelar generellt och föraren beroende på tid man kör, temperatur i motorutrymmet, avgas-inandning i kupén mm alla orsaker ni vet eller kan tänka sig ?

Re: Risker med att köra med sprucket eller läckande grenrör ?

Postat: tor 20 okt 2022, 08:07
av lennarte
Det går aldrig igenom besiktningen. Dels för att det läcker, men även även (om läckan är före lambdasonder) påverkar avgasutsläppen negativt med hög CO halt och hög bränsleförbrukning
Det sitter original ett fäste för upphängning av avgassystemet framför katalysatorn. Detta saknas ofte på äldre bilar och då belastar det grenröret och flänsen till främre avgasrör onödigt mycket. Belastningen ökar drastiskt om resten av upphängningen också är bristfällig, vilket är ganska vanligt på äldre bilar

Re: Risker med att köra med sprucket eller läckande grenrör ?

Postat: tor 20 okt 2022, 10:08
av Sladdaren
lennarte skrev:Det går aldrig igenom besiktningen. Dels för att det läcker, men även även (om läckan är före lambdasonder) påverkar avgasutsläppen negativt med hög CO halt och hög bränsleförbrukning
Det sitter original ett fäste för upphängning av avgassystemet framför katalysatorn. Detta saknas ofte på äldre bilar och då belastar det grenröret och flänsen till främre avgasrör onödigt mycket. Belastningen ökar drastiskt om resten av upphängningen också är bristfällig, vilket är ganska vanligt på äldre bilar
Jo precis, och jag tror jag har det fästet strax efter katalysatorn. Förutom det uppenbara att det läcker och påverkar avgasutsläppet negativt med mer belastad motor
Hur påverkar det motorrummet i plast och gummidetaljer om vi säger att det läcker så man tex ser rök ifrån grensrörspacknigens gavelyta emot toppen
Jag tänker mig att det skulle uppstå väldigt hög temperatur under motorhuven för lite längre körning ?

Re: Risker med att köra med sprucket eller läckande grenrör ?

Postat: ons 26 okt 2022, 19:38
av TioTusenKRBil
Förstår endast frågan ur ett hypotesperspektiv då lagning av detta är både busenkelt och snorbilligt. Det enda jag skulle oroa mig för är som Lennart säger, att motorn går t.ex. fett med alla problem det kan innebära som följd.