Sida 1 av 1
945 ltt 96 hög co tomgång
Postat: ons 07 sep 2022, 08:11
av bmvictor56
Har fått bakslag på besiktningen pga hög co på tomgång. Bifogar bild på värdena. Var ska ja jag börja leta? Någon som har ngt bra tips med utgångspunkt från värdena? Katalysator/lambdasond borde väl vara OK eftersom lambdavärdet är OK? Inga felkoder, lambdalampan lyser inte, bilen startar lätt och går som en klocka. Mätarställning ca 23000, olja, filter, luftfilter bytt för ca 200 mil sedan.
20220904_084034.jpg (251.08 KiB) Visad 819 gånger
Re: 945 ltt 96 hög co tomgång
Postat: ons 07 sep 2022, 08:24
av lennarte
Vanligt att i liiten läcka på avgassystemet före lambdasonden ger detta symtom.
Re: 945 ltt 96 hög co tomgång
Postat: ons 07 sep 2022, 09:29
av bmvictor56
Tittade lite snabbt, det ser ut att vara lite otätt vid denna skarv. Jag kan inte se att det sitter nån packning där, ska det göra det?
20220907_091448.jpg (1.39 MiB) Visad 802 gånger
Re: 945 ltt 96 hög co tomgång
Postat: ons 07 sep 2022, 14:17
av Lucif3r
Om det är anslutningen mellan grenrör och turbon så ska det inte sitta någon packning där. Det är labyrint tätning och kräver således ingen lös packning.
MEN, det betyder givetvis inte att det inte kan läcka därifrån... Finns mycket som kan orsaka läckage där. Bult som töjt sig, grenröret gått varmt och blivit skevt i anliggningsytorna, rost, osv osv...
Re: 945 ltt 96 hög co tomgång
Postat: tor 08 sep 2022, 08:25
av bmvictor56
Tack för tipsen, ska demontera och försöka få tätt. Jag tittade runt i forumet, det verkar vara ett ganska vanligt förekommande problem. Såg också någonstans i forumet att det finns en packning att köpa trots att det inte ska behövas någon....
Re: 945 ltt 96 hög co tomgång
Postat: fre 09 sep 2022, 12:24
av Mackannnnn
Hade strul med CO-halt på min LTT från 98, jag tog loss LMM och körde igenom en halv burk brakleen, sedan hade jag i spridarrengöring i tanken och brände igenom några liter, då fick jag igenom min.
Däremot så hade jag typ 0,1 över gränsvärdet och inte lika brutalt som dig, så tveksamt om mina tips gör någon större nytta.
Re: 945 ltt 96 hög co tomgång
Postat: lör 10 sep 2022, 12:44
av NilsO
Det är nog vanligare att det läcker mellan turbon och främre röret, alltså precis *efter* turbon . Där är en fläns som hålls ihop med tre skruvar (man skymtar den på bilden.) Om det är otätt där så kan det dras in luft (syre), och det påverkar lambdasonden som sitter precis nedströms. Reparationen är enkel – bara att dra åt muttrarna. Det sitter ingen tätning där heller. Men lite längre ner finns en klammer som håller fast främre röret vid motorn/växellådan, och jag tror orsaken till problemet ibland är att den klammern rostat av så att katalysatorn och främre delen av avgassystemet hänger i turbon, vilket inte är meningen.