Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1508655
Tjenare!

Har en gammal 945 från 1991 med en B234F + M46, 1041-axel och en herrans massa mil med husvagn.. Uppe i 40k mil på mätaren nu.

Hursomhaver, tänk er rekylen i bössan när man smäller av en älgstudsare, lite så känns det i hela bilen när jag hastigt gasar och släpper upp pedalen fort, när jag kopplar ur fort utan att slira, samt när jag kör på för hög växel på låga varv. Känns som att drivlinan typ studsar så det slår i hela bilen.

Bytt motorkuddarna, växellådskudden och stödlager+bussning till nya. Vibrationerna försvann förvisso och motorn rör sig mindre i sidled, men herrejävlar det rekylerar ännu mera nu. Kunde inte se att motorn rörde sig bakåt/framåt alls när far provcerade fram "rekylen" och jag sprang brevid bilen och tittade. Bakaxeln sitter som den ska, kan inte bryta fram några glapp med järnspett, momentstagen, bussningar och skruvarna ser fräscha ut.

Skulle det kunna vara någonting inuti diffen som gått åt pipan? Bytte olja för ett par år sedan och då var det inga konstigheter där inne. Inga konstiga ljud eller liknande idag - har aldrig börnat, sladdat eller likande med bilen och jag har mina tvivel på att morfar (som hade den tidigare) gjort något sådant. Vrider jag kardanen strax innan bakaxeln kan jag med växel i rotera ca 45* innan det driver.

Tack på förhand! :-)
#1508688
Marlboroman skrev: sön 14 aug 2022, 15:38 Hur ser knutkorsen ut? Hut ser hardyskivan ut? Eller kan du vrida medbringaren på bakaxeln 45 grader innan det börjar driva?
Knutkorsen varken kärvade eller glappade för några veckor sedan när jag hade av kardan för stödlagerbytet. De kändes som de nya jag hade på hyllan, så ska inte va några problem med dem.

Ingen hardyskiva på denna kardanvariant. Tar jag i "bakaxelns runda platta där du fäster kardanen med 5st skruv" kan jag rotera 45* innan det driver. Glappet är alltså detsamma med och utan kardan. Är det för mycket måntro? :-)
#1508889
panth0n skrev:Är det för mycket måntro
Njaee....Allting är relativt...Jag har minst lika mycket glapp där på min 745-a (också B234F) men inget "dunk". Om det är glapp sliter eller skärvar någonstans i drivlinan så känns det i ratt och/eller i ryggstödet på sätet vid försiktig och mjuk start just när du "slirar igång" med kopplingen eller när du precis släppt kopplingen och gasar på lätt. Alltså vid lugn körning. 1041 är "slungdiff", det kan kanske vara något med den som "strular", men jag har ingen erfarenhet av dessa bakaxlar. Det du beskriver måste annars vara utanför drivlinan. Även framvagn,typ fjäderbenslagrinar bärarmslagringar paraplybussningarna kan ställa till det. Krängningshämmarstagets förlängningar vid hjulen brukar rost av m.m.
Jag hade ett knackande i bakvagnen på min 745-a i flera år varje vinter när det varit minusgrader en vecka eller så. Några dagars töväder så var det borta igen. Lyckades lokalisera det till en stötdämpare (vänster bak) och bytte dom det var Biltemas gasdämpare (lnget ont om dom, fungerar utmärkt), förmodligen (kanske, vet inte) kondensvatten? som frös och tinade upp Dom hade fungerat utmärkt i 2 - 3 år innan det började, så det tog tid innan jag koncentrerade felsökningen på dom. Monterade nya Biltema Gasdämpare och ljudet försvann och dom nya har funkat i flera år nu.
Min 745-a bör ha passerat 50000 mil, vägmätaren stannade på 41300 mil för typ 10 år sedan... :-o :-o
#1508895
bönan skrev: sön 14 aug 2022, 15:48 Tycker ändå du ska kika på bussningarna i momentbryggan, de var dåliga på min och gav dessa symptom.
Alltså när jag tittar och bryter extra mycket i dem är det ju lite spel, men inte så jäkla illa. Beställde nya ändå för de kostade knappt ingenting, så vi får la se när jag pressat i dem. :)
#1508981
lennarte skrev: tis 16 aug 2022, 10:10
panth0n skrev:Är det för mycket måntro
Njaee....Allting är relativt...Jag har minst lika mycket glapp där på min 745-a (också B234F) men inget "dunk". Om det är glapp sliter eller skärvar någonstans i drivlinan så känns det i ratt och/eller i ryggstödet på sätet vid försiktig och mjuk start just när du "slirar igång" med kopplingen eller när du precis släppt kopplingen och gasar på lätt. Alltså vid lugn körning. 1041 är "slungdiff", det kan kanske vara något med den som "strular", men jag har ingen erfarenhet av dessa bakaxlar. Det du beskriver måste annars vara utanför drivlinan. Även framvagn,typ fjäderbenslagrinar bärarmslagringar paraplybussningarna kan ställa till det. Krängningshämmarstagets förlängningar vid hjulen brukar rost av m.m.
Jag hade ett knackande i bakvagnen på min 745-a i flera år varje vinter när det varit minusgrader en vecka eller så. Några dagars töväder så var det borta igen. Lyckades lokalisera det till en stötdämpare (vänster bak) och bytte dom det var Biltemas gasdämpare (lnget ont om dom, fungerar utmärkt), förmodligen (kanske, vet inte) kondensvatten? som frös och tinade upp Dom hade fungerat utmärkt i 2 - 3 år innan det började, så det tog tid innan jag koncentrerade felsökningen på dom. Monterade nya Biltema Gasdämpare och ljudet försvann och dom nya har funkat i flera år nu.
Min 745-a bör ha passerat 50000 mil, vägmätaren stannade på 41300 mil för typ 10 år sedan... :-o :-o
Framvagnen känns ok, inget avrostat. Han har faktiskt klarat sig rätt så bra från rost denna slitvarg trots många tusen mil i salt. Tacka tectyl :-) 1041-an beter sig lite konstigt kan jag tycka, den diffspärrar inte som den ska när jag får spinn på ett hjul, så får väl bli att plocka av axeln och prova med en 1031 utan diffspärr. Långskott.... men vad gör man inte när man ändå har av momentstagen för att pressa i nya bussningar? :-D
#1509056
Nej inga lameller, när man får för stor skillnad i hastighet så låser den diffen. Det är vikter vid diffdreven på något vis. Sedan över en viss hastighet i diffen (ska motsvara runt 30 km/h) är det andra vikter som gör att den inte ska gå i. Så man kan köra i låg hastighet utan att den går i. Nackdelen är väl att det är allt eller inget så att säga. Slungdiffen på min 960 hängde med i typ 60 km/h så släppte den just som den skulle i med 2:an så då fick man helt plötsligt hjulspinn på ett hjul när den växlade. Var det kallt (typ -10) låg den dock i hela tiden så bilen hippade fram som en svetsad diff på parkeringen. Bara drygt 30000 mil på den dock
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]