Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jibster
#1507254
Hej allesammans! Hoppas ni har en go sommar!

Jag har plockat fram min gamla brukis från stallet
Och från att kört nya bilar endast de senaste 7
Åren så var det jättekul. Jäklar vad nostalgisk man blir.
Jag har läst igenom ett par st riktigt bra trådar ang
B234f där ett av mina symptom verkar aktuellt.
Jag har en par olika saker jag ska få bukt på
Men är en sak jag vill ta upp nu.
Jag har alltså lite ryckningar på jämn gas och låga
Varv. Det jag läste mig till i andra trådar är att motorn
Verkar vara känslig på valet av tändstift.
Bilen känns även lite tröttare än vad den borde vara.
Den har mest stått senaste tiden och tänkte börja med en stor service (har beställt alla filter och komponenter i tändningen). Stiften valde jag NGK 7orna hoppas dom blir accepterad av bilen.
Vad tror ni, kommer dom bli funkis eller hade ni valt
Några andra?
Och vad borde jag kika på om motorn fortfarande känns lite trött?
#1507294
Har den stått still i 7år alltså? Då skulle jag nog börja med att skruva loss fördelaren och inspektera den och rotorn. Fullt möjligt att fukt letat sig in och det är massvis med korrision på dom. Taskiga tänddelar brukar oftast visa sig på lägre varv och jämn gas.

Ta även och blinka ut felkoder, det kanske finns något där som kan vara till hjälp.
#1507356
Jo den har stått länge. Sats med fördelare,rotor,kablar och stift på g . Beställdes i tisdags.
Även alla filter och oljor samt packboxar motor och alla remmar..
Får 1-1-1 på 2am och 6an så far so Good.
Kommer inte göra någon mer uppstart dock innan
Kamrem är bytt (16v topp) drog bara en tur för att se
Vilken omfattning projektet hade.
När jag väl bytt det vitala blir det väl att börja mäta lambda och lmm.
Någon som vet vilka fabrikat på dessa som är bra till denna? Det är ju då en 2.4 jet om jag inte är helt ute och
Cyklar.
Tanken är att denna bil ska bli min brukis (7-800)mil
Per år ca och jag vill ha en human förbrukning
Alltså under litern. Har även funderat på etanol men då krävs väl lite mod på b-tryck osv kanske lite annan inställning på tändningen.
#1507383
Innan du gör något annat, byt kamrem.....
Även om den var ny när du ställde den för 7 år sedan. B234F blir skrot om remmen hoppar eller går av.
Jag har kört min 745-a (B234F motor) på etanol i 10 - 12 år nu, dock har den strulat (började förra hösten) så jag har kört på bensin sedan i våras. Kommer gå tillbaka till etanol så fort skillnaden i pris blir större än den är idag. Jag har bytt till en justerbar BTR och har större spridare (Saabs "röda" från en 9000 turbo) och körde då på c:a 4,2 bar. Motorn har gått c:a 50000 mil nu, varav dom sista c:a 10000 milen på E85. Den tar 1,3 - 1,5 l etanol per mil beroende på last (släp) och körsätt, när den går som den ska. På bensin tar den just nu 1,0 - 1,3 l/mil.
Kör nu på 2,2 kg tryck, så när jag tankar i etanol så höjer jag bara trycket till 4,2 kg. Funkar med lite "finjustering" (blir lätt felkod 2-3-2) och det tänder miljölampan. Motorstörnings, lambda, felkodslampa (den har många namn).
#1507389
Hej Lennart.
Jo kamremssats är beställd så inga mer starter innan bytet.
Finns det någon Bolt om btr för vettiga pengar?
Sett att det finns med inbyggd mätare och det hade varit smidigt men då är de lite mod som krävs iofs.
Hur beter sig bränsle och tändbox med större spridare och
E85? Och är det någon strikt vetenskap ang bränsletrycket
Eller får man prova sig fram lite kanske.
Förresten hur ofta bör man byta olja och stift?
Antar att intervallen blir tightare.
#1507539
Jag har denna,
https://bjprace.se/bilmodell/volvo/malp ... nslutning/
Passade perfekt, sedan har jag satt en manometer på tryckslangen mellan stålröret vid torpeden och railsen. Bilden är egentligen från när jag luftade kopplingscylindern med hjälp av tryckluft och egentillverkat "luftningslock". Men man ser tydligt att jag ersatt original bränsleslang med en blå Festo plastslang och en Y-koppling som med reduseringar och en stryp-back ventil är kopplad till en manometer
IMG_20201008_135302.jpg
IMG_20201008_135302.jpg (1.66 MiB) Visad 768 gånger
#1507541
Angående tändstift så har jag provat 2 omgångar NGK tändstift, motorn går inte riktigt på dom. Först köpte jag rekommenderade (6) men dom blev vita på isolatorn (överhettning). Provade då ett kallare stift (7) men då ville den missa efter ett tag. Kör sedan dess på Brisk (Tjeckiska) från Biltema, dom verkar ligga mitt emellan 6 och 7 på "NGK skalan". Om jag minns rätt rekommenderade NGK samma tändstift till 8V och 16V motorn, medan Brisk rekommenderar olika.
#1507569
Det blir nog att beställa denna btr tror jag.
Tänker att man kan iallafall köra e85 mars-oktober.
(Bor långt norrut) och då är det kanske smart om det går
Att ställa om trycket. Min tidigare erfarenhet är att bilen blir svårartad i kyla.
Ang stiften så får jag provköra dessa ett tag då jag inte orkar skicka tillbaka dessa men jag kommer följa ditt råd till nästa byte och gå på Biltema.
#1507610
Jibster skrev:(Bor långt norrut) och då är det kanske smart om det går
Jag har en "elektronisk" choke. Ett motstånd med en tryckknapp kopplad i serie med temperaturmätare till motorstyrningen. Det finns ju även "färdiga" satser som är "bolt on", t.ex denna. Funderade på en sådan.......
https://cdon.se/leksaker/e85-ombyggnads ... p-85700046
Finns på AliExpress för 1555 sek. Skickas från Tyskland fraktfritt och skattad. Gick inte att länka till AliExpress.
#1507612
Oj nu börjar det bli advanced :nerd: .
Då lät din lösning lite mer aktuell än så länge.
Jag ska först ställa iordning pärlan och se över det mesta
Tänd/insprut först så den är sjysst och gå an på karossen
Som fått lite cancerangrepp pga att den stått bortglömd alldeles för länge .kör en företagsleasad elbil i 2år till
Så Volvon kommer gå som hobby bil så länge. Men perfekt tid nu att börja laborera lite för helt plötsligt ligger e5
På 30kr/l
Brainys V60

Vet ej, men det lustiga är att när jag h[…]

Missljud V60 D4 - 2019

Jo verkstan hittade när dom felsökte.

Kul! Är bra modifieringar du gjort och ett p[…]