Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1507051
Tjena! som rubriken lyder så har jag lite problem med bakaxelgivaren på min 964 (95). hastighetsmätaren samt trippmätaren börjar nämligen funka vid 40kmh. får blinkkod 1-5-5 (om jag minns helt rätt), vilket var (Rear axle sensor: open circuit or short-circuit to battery voltage). Har kollat kablar från baksäte bak till givaren och de är hela. Kan tillägga att batteriet i bilen är dött så man måste hjälpstarta varje gång inprincip, kan de ha med det att göra? Mäter ECUn hastighet från framhjulen efter 40kmh eller hur kan det komma sig att det börjar funka efter det?
#1507110
Hastigheten tas från ABS'en bak, dvs bakaxelklumpen. Det är väldigt vanligt att kontaktstycket på givaren ärgar med åren, och då kan lite vad som helst hända. Det kan givetvis även vara givaren som är kass.
Mindre troligt, men inte omöjligt antar jag, är att kransen i bakaxeln är skadad, men det är som sagt mindre troligt och borde ge fel hela tiden oavsett hastighet.

En undran, när du överskridit 40km/h en gång, och sänker hastigheten till under 40km/h, vad händer då? stendör mätaren eller funkar den då?
#1507197
Den stendör när du kommer under 40kmh igen. har kollat alla "vanliga" fel då jag varit med om samma sak förut. men då var det som du sa att det ärgat i kontaktstycket. Det ända jag reflekterar över är samma sak som du, att den kommer igång igen efter 40kmh. Om inte annat får jag försöka få tag på en nygammal och testa.

Tack för tipsen =)
#1507292
Intressant... Eftersom den fortsätter att tvärdö under 40km/h kan vi utesluta problem med ABS'ens självtest som sker dels direkt vid start och ett andra test när man överskrider ~35-40km/h första gången efter start...

Jag förmodar att du inte har tillgång till ett oscilliskåp eller annan typ av frekvensmätare? För det vore ju smidigt om du kunde mäta signalen direkt vid instrumenthuset och se hur den ser ut. T ex ser den normal ut in i instrumenthuset så kan man starkt misstänka fel på instrumenthuset, medans om den är fel mellan 0-40km/h så är det något annat fel som man får gräva djupare i...
#1507349
Vet inte om det är samma på 960 men på 850 gick man ju över till att ta hastighetssignal från ABS på just årsmodell 95. Om så är fallet kan felet ligga i själva ABS-enheten istället

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]

Xc70 koppling brand

Låt någon från en oberoende firm[…]