Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1506911
Problem med automatisk växellåda i Österrike…

Jag har haft problem tidigare med automatlådan i min 960 3.0 -98 att den inte driver på 1an så har fått starta med läge W (startar på 3an) sen har det funkat som det ska. Nu efter att ha försökt ta mig upp för en brant serpentinväg i Österrike orkade den inte riktigt och förmodligen blev oljan varm. Vände och körde ett tag till innan Felindikatorn w,e och pilen i instrumentpanelen började blinka. Blinkandet har nu försvunnit efter några starter, oljan har bra nivå och ser fin ut (precis nybytt syntetisk så borde inte tagit skada av överhettning??) problemet är att den nu slirar på växlarna och inte orkar. Går bra till en början men vid lite uppförsbacke eller ansträngning tappar den drivet… vad kan vara fel? Är lådan körd? Tacksam för all hjälp jag kan få!
#1506956
Det låter som att du ha fått haveri på en eller flera kopplingar i lådan. Problemet är att när en koppling havererar i en automatlåda så kommer kopplingsmaterial att ta sig runt i lådan och skapa följdproblem. När lockupen gick sönder på min ZF-låda i min 940 så satte sig skit i guvernören så att den skutade att växla som den skulle. Det äe ju en äldre låda som inte har elektronisk styrning sondin 960. Jag gissar på att en renovering av lådan behövs tyvärr
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]