Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MaxOlsson
#1506602
Tjenare alla kunniga!

Var iväg på efterkontroll idag och fick nedslag på CO-halt och HC-halt.
CO-halten under tomgång ligger på 1.5(0.5) och HC på 207(200)
Bilen är en 945 från 96 med B230FK som är chippad på bränsle och tändning enligt förra ägaren. Konstiga är att vid förhöjd tomgång så är CO-halten endast 0.3, tycker att det borde väl vara likvärdigt som på tomgång. Motorn får ju förmodligen mer bränsle än vad den klarar av att förbränna. Vad kan detta bero på? Är det fel på bränslechippet tro?
Angående HC-halten så tätade jag om hela avgassystemet (kan ha missat nånting iofs) och har tittat efter läckage vid alla slangar för luft in i motorn med startgas, men tomgången påverkas inte.
Tack på förhand!
Bilagor
VOlvo.jpg
VOlvo.jpg (139.24 KiB) Visad 999 gånger
av bönan
#1506606
Lambdavärdet är ju nära nog perfekt så för mycket soppa lär den inte få.

Har haft liknande problem och det tyder väl i första hand på dålig förbränning. Hur är stift och övriga tänddelar?
av MaxOlsson
#1506613
Gjorde en service på bilen för inte så länge sen då bytte jag olja, oljefilter, tändstift och luftfilter. Så sånt är ju nytt och fräscht iallafall. Han på besiktningen sa ju de att när co va så pass högt så går den för rikt men jag vet inte... Känns ju konstigt faktiskt eftersom att lambda ser bra ut?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1506632
MaxOlsson skrev:Konstiga är att vid förhöjd tomgång så är CO-halten endast 0.3, tycker att det borde väl vara likvärdigt som på tomgång.
Motorer går mer optimalt med varv än på tomgång, det är därför gränsvärdet är lägre på co2500 än tomgångs-co. Så det är inget konstigt.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]