Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jagarn
#1506425
Hej,
Om det är någon som har koll på bromsbelägg så vore jag så tacksam om någon kom med input.

För ett år sedan var min v90 på service (bilia), där de anmärkte på bakre bromsbelägg och bytte dessa. Nu 1200 mil senare är det dags för nästa service och nu fick jag en notis att de va cirka 30 % kvar bara av de bakre beläggen. Jag är inte bilkunnig - men känns inte 70% slitage på 1200 mil väldigt mycket!? Bilen körs till å från jobbet, landsväg och lite i stan.

Tack på förhand!
av bönan
#1506438
Låter ju nästan som att dina bakbromsar skulle ligga an?

På min 960 bytte jag belägg fram + bak för ca 5000 mil sedan och det är fortfarande långt från utslitna. Mest landsväg dock.
av Jagarn
#1506450
Bör inte de uppmärksammats vid servicen idag då? Jag kör inte speciellt mycket i stan, 1-2 ggr i veckan på sin höjd. Tekniskt sett bör jag behöva byta bromsbeläggen varje år om de slits så mkt på 1200mil. Fram har jag inte bytt på 4500 mil… känns nästan som bilia aldrig bytte beläggen förra året…
av LottaGroning
#1506644
Bara att kolla fakturan om de bytte belägg,om så är fallet så är det ju som redan skrivet släpande bromsar. Antingen kärvande ok eller svullna bromsslangar som inte släpper tillbaka trycket.
I sällsynta fall kan även ABS enheten krångla (skapa släpbroms) men inte så vanligt.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]