Konstigt Ljud vid 1100~RPM Volvo 740 '88 2.3L B230F
Postat: ons 13 jul 2022, 18:29
Hej alla vetare,
Jag har upptäckt ett ljud som bara sker runt 1000-1100 RPM, det låter framförallt i kupén och är rätt svårt att replikera om man inte är väldigt försiktig med gasen eller när man går långsamt ur dragläget. Ljudet kan ni höra i denna video https://youtu.be/aCRPHtQj0s0, själv tycker jag att det låter som att någonting skär eller tar i någonstans. Mekaniker menar på att det kan vara resonans från någon vibration (kan enligt mig, pga. nedan nämnd "tröskel" inte stämma).
Största problemet ligger i att det känns som en tröskel vid ca. 1100 rpm, alltså att varven fastnar där ljudet börjar. Dessutom så känns det i gaspedalen när man håller den vid denna punkt, liknande som jag skulle föreställa mig ljudet i form av vibration. Tröskeln är inte någonting som påverkar bilens prestanda realistiskt sätt då bilen egentligen aldrig når 1100 varv i normal tomgång och det tar inte mycket mer än att gasa pyttelite hårdare att överstiga den. Tomgången går väldigt stabil just nu men har tidigare varit lite svankig.
Viktigt att tillägga är att problemet uppstår vid kopplingspedal uppe neutralt, kopplingspedal nere växel/neutral samt när bilen ligger i växel. Har alltså, om jag förstår rätt, inget med växellådan att göra.
Jag är oroad att detta kan leda till någonting större längre fram, att detta bara är början på någonting större.
Det ända som har ändrats nyligen är att jag haft alla remmar (inklusive kamremmen med tillbehör) samt generator bytta (upptäckte problemet först ca. 2 veckor efter rem-byte). Utöver det så har en metallslang som går mellan motorn och luftfiltret torkat och gått sönder så den sitter inte kvar. Som jag förstår är detta förvärmaren och är endast viktig för kallstartar i vintertider, ska dock ersätta denna när jag hittar lämplig slang.
Mina egna teorier, som kanske inte borde tas särskilt seriöst då jag inte kan särskilt mycket om bilar, är antingen:
- Någonting med dåligt luftinsug, t.ex. MAF som stryper motor vid 1100 varv då den har något fel (?)
- Eller relaterat att fördelaren inte skickar in rätt mängd bränsle jämfört med mängd luft (?)
- Kanske någonting med gasvajern? (med tanke på vibrerandet i pedalen, om det inte är motorn direkt som gör)
- Sista som jag kan komma på skulle vara motorn i sig men ser inte riktigt varför det bara skulle uppstå vid 1100RPM, hoppas det inte är någon intern skada :?
Någonting jag borde göra är försöka felsöka med stetoskop men har inte införskaffat ett sådant och skulle heller inte riktigt veta vart jag skulle lyssna isåfall.
Om någon känner till varifrån detta surrande/skärande ljud kommer, varför det blir som en "tröskel" eller hur jag borde felsöka så är jag jätte tacksam! Eller åtminstone vet om detta är allvarligt eller inte :)
Med vänliga hälsningar,
Lukas Andersson
Jag har upptäckt ett ljud som bara sker runt 1000-1100 RPM, det låter framförallt i kupén och är rätt svårt att replikera om man inte är väldigt försiktig med gasen eller när man går långsamt ur dragläget. Ljudet kan ni höra i denna video https://youtu.be/aCRPHtQj0s0, själv tycker jag att det låter som att någonting skär eller tar i någonstans. Mekaniker menar på att det kan vara resonans från någon vibration (kan enligt mig, pga. nedan nämnd "tröskel" inte stämma).
Största problemet ligger i att det känns som en tröskel vid ca. 1100 rpm, alltså att varven fastnar där ljudet börjar. Dessutom så känns det i gaspedalen när man håller den vid denna punkt, liknande som jag skulle föreställa mig ljudet i form av vibration. Tröskeln är inte någonting som påverkar bilens prestanda realistiskt sätt då bilen egentligen aldrig når 1100 varv i normal tomgång och det tar inte mycket mer än att gasa pyttelite hårdare att överstiga den. Tomgången går väldigt stabil just nu men har tidigare varit lite svankig.
Viktigt att tillägga är att problemet uppstår vid kopplingspedal uppe neutralt, kopplingspedal nere växel/neutral samt när bilen ligger i växel. Har alltså, om jag förstår rätt, inget med växellådan att göra.
Jag är oroad att detta kan leda till någonting större längre fram, att detta bara är början på någonting större.
Det ända som har ändrats nyligen är att jag haft alla remmar (inklusive kamremmen med tillbehör) samt generator bytta (upptäckte problemet först ca. 2 veckor efter rem-byte). Utöver det så har en metallslang som går mellan motorn och luftfiltret torkat och gått sönder så den sitter inte kvar. Som jag förstår är detta förvärmaren och är endast viktig för kallstartar i vintertider, ska dock ersätta denna när jag hittar lämplig slang.
Mina egna teorier, som kanske inte borde tas särskilt seriöst då jag inte kan särskilt mycket om bilar, är antingen:
- Någonting med dåligt luftinsug, t.ex. MAF som stryper motor vid 1100 varv då den har något fel (?)
- Eller relaterat att fördelaren inte skickar in rätt mängd bränsle jämfört med mängd luft (?)
- Kanske någonting med gasvajern? (med tanke på vibrerandet i pedalen, om det inte är motorn direkt som gör)
- Sista som jag kan komma på skulle vara motorn i sig men ser inte riktigt varför det bara skulle uppstå vid 1100RPM, hoppas det inte är någon intern skada :?
Någonting jag borde göra är försöka felsöka med stetoskop men har inte införskaffat ett sådant och skulle heller inte riktigt veta vart jag skulle lyssna isåfall.
Om någon känner till varifrån detta surrande/skärande ljud kommer, varför det blir som en "tröskel" eller hur jag borde felsöka så är jag jätte tacksam! Eller åtminstone vet om detta är allvarligt eller inte :)
Med vänliga hälsningar,
Lukas Andersson