Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kingriver83
#1504027
Hej!

Enär jag inte är någon bilexpert så hoppas jag att någon kunnig här kan hjälpa mig.
Min pärla som är en Volvo 740 (1990 års modell) har en hastighetsmätare som inte fungerar längre.
Jag och min pappa tog loss denna sk hastighetssensorn vid bakaxeln och åkte iväg till en bekant som har en Ohm mätare.
Den gav ett utslag på 0,869. Men vad ska det egentligen vara? 600-1600 Ohm?
Vad är då 0,869? Är det inom dessa gränser eller långt under?

När vi kopplade loss sensorn så såg pappa att en kabel var av men de/den andra var hel. Såg inte ut som någon rost eller något.
Är det någon här som kanske även har någon sådan sensor liggandes eller vet vart jag kan finna en?
20220704_103543.jpg
20220704_103543.jpg (2.26 MiB) Visad 897 gånger
20220704_103529.jpg
20220704_103529.jpg (1.98 MiB) Visad 897 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504142
Kingriver83 skrev:Den gav ett utslag på 0,869. Men vad ska det egentligen vara? 600-1600 Ohm?
Vad är då 0,869? Är det inom dessa gränser eller långt under?
Det ska vara (om jag nu kommer ihåg rätt) 600 - 900 Ohm, eller 0.6 - 0,9 Kohm så den är säkert Ok. Det är nästan aldrig fel på givaren i bakaxeln utan en (eller båda) kablarna i kontaktstycket till givaren har ärgat av. Så laga felet med kabeln så funkar det igen.
När jag hade samma fel köpte jag en beg kabel på skroten. Den var inte lätt att byta, där den är skarvad är en liten "Kopplings box" som är limmad ihop. Skarva hellre vid reservhjulet
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]