Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1510993
Har ju inte skrivit här på ett tag, jag har inte riktigt haft tid.
Men en del grejer har bytats, jag har satt på en ny btr och nya stötdämpare bak.
Bilen gick alltid lite ojämnt vid start, bara en kort stund, sen stabiliserade tomgången sig. Det var precis som om det var för lite bensin, eller lågt tryck, precis vid start. Jag kollade btr:en, den läckte ingen bensin om man tog bort vakuumslangen, men det luktade bensin om den och den såg rätt sliten och rostig ut, så jag satte på en ny och det gjorde skillnad, nu går den jämnt från start, jag gissar att det har varit någon pytteliten läcka i membranet. Passade också på att sätta på en blå vakuumslang, för jag har sett på internet att alla de coola pojkarna har blåa slangar, och man vill ju vara cool.

Bild

Jag har också i ett par års tid haft ett missljud från vänster bak-ish regionen, ingen har kunnat hitta felet, inte ens besiktningen fast gudarna skall veta att de försökt. Allt sitter som det skall och inget glapp någonstans.
Senast jag hade bilen uppe på lift så såg jag att stötdämparna bak börjat läcka olja, så jag bytade båda i förra veckan, och halleluja, då försvann missljudet. Något hade gått sönder i vänster stötdämpare och förde liv i alla gupp och på ojämna vägar.

Bilens bakfjädrar är lite väl mjuka också, de har väl suttit där i 30 år, så två nya, förstärkta, är beställda. i övrigt har jag inte riktigt haft tid att greja med bilen, jag skall också byta stereo, sätta på backkamera och ny el antenn.
Jag köpte en dubbeldin ram från en kille på Tradera, skall bli kul att se om den passar.

Bild

https://www.tradera.com/item/343434/540 ... o-940-740-

I övrigt så hackar bilen fortfarande, jag har inte haft tid att byta tillbaks till den gamla LMM:en och kolla om det blir bättre än.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]