Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1503829
Kunde svurit på att jag såg 0w50 på Biltema i går, men jag kan inte hitta den på hemsidan så jag kanske såg fel. Hittar bara 0w40 och 5w50 nu.
Hursomhelst så kör jag på 5w40 nu och slänger väl i den där dunken 5w50 som jag köpte när jag bytar.
Jag kommer att byta till hösten igen, just nu kör jag täta oljebyten främst för att jag använder oljan som rengöringsolja, jag tror nämligen att motorn tidigare har misshandlats med fel oljor och ringa oljebyten, jag hoppas på att få bort eventuell gegga lite skonsamt på detta viset.
Till hösten får det bli en 0w40 olja.
#1503833
Erik Å skrev:Går tempmätaren upp till mitten förresten?
Det är inte helt ovanligt att termostaten åldras så att motorn inte når upp riktigt till rätt temperatur.

Biltema har 0W-30 helsyntet för 399kr/4L
Jodå, som jag skrev så har jag bytat termostat, den ligger helt rätt i temp. Jag var på Biltema i går och gick igenom deras sortiment, det var där jag trodde mig se en dunk 0w50.
#1503835
KalleJ skrev:Vill du få ner förbrukningen testa 5W30 eller 0W30 om du hittar en billig. Lär inte vara någon gedigen skillnad från 0W40 dok.
50 är lite väl tjock i svenskt klimat om motorn inte är byggd för det, typ vissa BMW M motorer.
Nja, den behöver inte vara billig, bara den är bra.
#1503847
Arriemöller skrev: sön 03 jul 2022, 00:10 Kompen har jag inte kollat, det finns inget jag kan göra åt den ändå, så det känns meningslöst.
Kamaxeln, tja, vem skulle varit framme och ändrat på den :)
Jag håller mig till sånt som jag kan byta/fixa enkelt, avancerade ändringar på exempelvis tempgivaren ger jag mig inte på, men det är ju högintressant att få veta om det gör någon skillnad.
Stiftet mellan kamaxeldrevet och kamaxeln kan "gå av" eller "bli glappit" och drar drevet några grader frammåt (alltså kommer kammen att bli något senare). Inte vanligt men det händer. Tunnare olja gör säkert liite skillnad men hade aldrig hällt det i en äldre motor, tjockare olja kan täta motorn bättre så det går nog "jämt ut" där . Nya temostater kan ha väldigt olika kvalitet, och du ska ha 92° i din motor och det kan göra skillnad, särskillt vintertid (har då en pappskiva mellan kylare och kondensor) och lita inte på tempmätaren i mätarhuset. Den står rakt upp redan vid c:a 55°. Jag har "höfläkten" med viskokoppling och tror inte byte till elfläkt gör så stor skillnad, däremot AC och takräcke tar bensin. Min 745-a har B234F motorn (16V 159 hk) och har bromsar i perfekt skick (servar dom vid hjulbute vår eller höst), kör alltid (sommar som vinter) med AC på och kör nu på BF95, Biltemas tändstift, olja (semisyntet 10W40), hyfsat nytt tändkablar och fördelarlock. Den drar nu c:a 1,2 - 1,25 l/mil men så fort där är en felkod så så ökar det till c:a 1,3 - 1,5 l/mil. Min motor har gått c:a 50000 mil. Kör normalt på E85, då med en förbruknkng på c:a 1,6 - 1,7 l/mil beroende på last, släp, takräcke och liknande.
#1503857
Angående Biltemas 0W50 olja så har dom en rak 50 olja (mineral) en 20W50 olja (mineral). Även en 10W60 olja (syntet) en 5W50 (syntet) kanske var den du såg.
Om du är rädd om din motor undvik LongLife oljor, och byt oftare istället minst en gång om året (500 -1500 mil). Jag kör på (som jag skrev ovan) Biltemas semisyntetiska 10W40 olja. En bra olja till bra pris, och jag byter minst en gång om året. Oftast 2 gånger (vår/höst) bllr vid c:a 300 -400 mil mellan byte
C003107 -Hjulhastighetsgivare

V60 - 13 Bilen varnar för abs. C003107 -Hjul[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]