Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1503796
Jag har aldrig skrivit på detta forum förut, men jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter i jakten på låg bränsleförbrukning i förhoppningen att det kanske kan hjälpa någon annan, jag kommer att lägga ut det på Garaget.org också.
Skeendet utspelar sig under en längre period, från sommaren 2020 till nutid med ganska lång tid mellan de olika operationerna, dels för att kunna få ett hyfsat medelvärde på bränsleförbrukningen mellan varje operation och dels på grund av lathet.
Vill också påpeka att i mina hemtrakter (Vellinge) så säger vi bytade, inte bytte, det är alltså inte fråga om låg utbildningsnivå här.
Anyway, here we go.

2020 köpte jag en Volvo 940 -92 automat, B230FB motor, standardmodell, inget extra, att ha som en billig bruksbil.

När jag köpt den kollade jag vad den drog och det var alltför mycket, 1,14 l/mil
Så jag gjorde vad jag brukar göra när jag köpt en begagnad bil, jag bytade tändkablar, stift och kollade och fyllde på alla vätskor samt hällde i en flaska spridarrengöring och kollade lufttrycket (jag har i regel 2,8 bar i mina Volvo). Allt utom luften och spridarrengöringen köptes på Biltema.

Det verkade ha gjort susen, nu var den nere på 1 liter milen, fullt normalt för en gammal volvo.
Men säg den glädje som varar, efter ett par tankningar var den uppe på 1,14 igen, ytterligare en flaska rengöring hade ingen effekt.

Den stack till och med upp till 1,19 liter/mil ett kort tag, detta var i samband med ett mycket märkligt fenomen som jag aldrig råkat ut för tidigare, stiften på cylinder 1 och 2 skruvade av sig själv av vibrationerna från motorn.
Jag märkte det när den började gå på endast tre cylindrar och jag kollade under huven, då var ettans tändstift helt urskruvat och tvåans ca halvvägs. Jag spände stiften och höll koll på dem, och efter några veckor hade de lossnat igen, jag spände dem återigen, men efter några veckor så var de loss igen.
Jag köpte då två NGK stift och satte dit istället och och det gjorde susen, de satt kvar där de skulle och bilen var tillbaks till 1,14 l/mil

Nu började jakten på centilitrarna.

jag hade ursprungligen tänkt att byta även fördelarlock och rotor, men de sitter så jädra dumt till att jag hoppade över det då, men nu tog jag tag i det och tog av fördelarlocket, det var det mest slitna lock jag någonsin sett, och rotorn gick inte att få av, som tur var så var den så skör att jag kunde krossa den med en tång och sopa bort bitarna. Så lite rengöring och ny rotor och fördelarlock på.

Resultat: ingen skillnad.

Nu bestämde jag mig för att byta alla vätskor i bilen, inklusive i lådan, mest för att de nog inte hade bytats på ett tag och jag ändå skulle byta kamrem, jag passade även på att byta vattenpump när jag ändå var där inne och rotade.
Efter lite research om oljor och glykol så fann jag att Biltemas oljor och long life glykol faktiskt var av bra kvalitet, deras oljefilter dock inte, så ett oljefilter från volvo inhandlades och glykol blandades 50/50 med batterivatten/destvatten från Hornbach och hälldes i kylaren.
Övre kylarslang och och termostat bytades samtidigt, den blir inte riktigt varm på vintern så jag hoppades på att termostaten var kass, det var den inte märkte jag när vintern kom, och jag såg också när jag bytade den att det var rätt mycket beläggning på insidan, ett resultat av att man blandat olika, inkompatibla glykoltyper med varandra när man tidigare fyllt på kylarvätska, så en genomsköljning/rengöring blir nog nödvändig i framtiden.

Detta gjorde inte heller någon skillnad.

Nästa steg var att byta bränslefilter, det var gammalt och rostigt och jag kände inte för att pilla med det själv, så jag lät Speedy byta filtret, när filtret bytades så sprang bränsleledningen läck, den var ganska rostig på en del ställen, så den skarvades med en bit slang.

Detta gjorde ganska stor skillnad, nu drog bilen bara 1,09 l/mil.

Efter ett tag så tyckte jag att det började blurra från motorn och lukta lite avgaser i bilen när jag stod stilla med motorn i gång, och mycket riktigt, packningen mellan grenröret och främre avgasröret läckte, satte på ny packning och kollade efter andra läckage, allt var bra.
Ett läckage just där borde rimligtvis ha gett fel signaler och påverkat bränsleförbrukningen, men nej.

Resultat: ingen skillnad.

Nästa steg blev lite surfande på Youtube, där hittade jag en kanal som heter ”Veteranens värde varar”, han hade gjort ett experiment med en gammal volvo 240 med viskofläkt, samma typ av fläkt som sitter på min bil, han hade helt enkelt kört en rejäl runda med och utan fläkt, och det visade sig att bilen drog en deciliter mindre per mil utan den tunga fläkten, intressant tänkte jag och och tog bort min viskofläkt och satte dit en elektrisk fläkt från Biltema.

Resultat: ingen skillnad.

Nåväl, skam den som ger sig. Tillbaks till youtube och där hittade jag några magiska tändstift som heter E3, efter att ha kollat på några videor om dem och framför allt kommentarerna så verkade det som att de, på gamla bilar, sänker bränsleförbrukningen, höjer prestandan och även får motorn att gå lite tystare, ägare av nyare bilar var mindre entusiastiska, de fick ingen effekt alls eller till och med motsatt effekt, gissningsvis så klarar inte datorerna i moderna bilar av dessa udda tändstift.

jag är mycket skeptisk till dessa typer av påståenden, men samtidigt så tycker jag om att prova nya prylar, särskilt om de inte kostar särskilt mycket, och dessa stiften kostar inte mer än vanliga stift, så jag slog till.
Efter att ha kollat deras hemsida så kunde jag konstatera att jag skulle ha E3.36 stift, så fyra stycken beställdes från Amazon, avgifter tillkommer eftersom de skickas från USA så det hela slutade på 59,49 EUR. De är bara att skruva i, inget gnistgap som skall justeras

Resultat: Till min förvåning så sänktes förbrukningen från 1,09 till 1,04, detta var verkligen mer än jag hade trott, motorn gick också något lite tystare, men endast marginellt. Någon prestandahöjning kunde jag inte märka dock. Den är lika slö som innan.
Dessa stift rekommenderas verkligen om du har en gammal Volvo, och gissningsvis även till andra äldre motorer, välj rätt stift bara, de har en cross reference tabell med etablerade märken.

Men den var fortfarande inte nere på acceptabla nivåer, så nästa steg blev att byta luftmassemätaren, jag köpte en ny (...016) unbranded från Kina på Ebay.com, med avgifter gick det på cirka 400 kronor ($27.55 fri frakt, plus tull).
Kollade precis priset igen och nu kostar den 37.55 dollar och fri frakt. Inflationen har verkligen slagit till. Jag hällde också i en flaska systemrens från Jula i tanken och bytade Biltemas tändkablar till NGK kablar, inte för att jag tror att kablarna påverkar bränsleförbrukningen, men de har suttit där sedan 2020 nu, så jag tyckte det var lika bra.
Jag har hittills bara kört lite mer än en halv tank med den nya lmm:en så jag kan inte ge någon rapport om den än. Jag har inte heller kopplat bort batteriet en stund för att nollställa efter jag bytat lmm, fullt medvetet, jag vill se om det verkligen spelar någon roll, så det blir två tankningar innan jag nollställer, så får vi se om det gör någon skillnad.

Passade också på att köpa fyra nya spridare på Amazon.se, pris 682,66 kronor för fyra stycken och fri frakt, klart överkomligt. Dessa har jag dock inte satt på än.

Fortsättning följer.

Länk till tändstiften: https://www.amazon.com/E3-Spark-Plug-E3 ... 8d49e2df04

Länk till luftmassemätaren: https://www.ebay.com/itm/143238652783

Länk till spridarna: https://www.amazon.se/gp/product/B09MTJ ... UTF8&psc=1


Länk till Veteranens värde varar:




Länk till Youtube film som jämför E3, NGK, Pulstar och ett annat tändstift:



Bild på det slitna fördelarlocket
Bild

Bild på den elektriska fläkten

Bild
Senast redigerad av 1 Arriemöller, redigerad totalt 0 gånger.
#1503800
Nu jobbar jag på en lite nyare bil (en V70 mk 1 -00) men en del rön går förmodligen att överföra
Orsak nr 1 till förhöjd förbrukning (det står faktiskt nämnt som tips i instruktionsboken!) är att bromsoken kärvar så att broms ligger på. Det behövs bara pyttelite skrap för att förbrukningen ska öka märkbart. Har tagit fram ett verktyg så att jag enkelt kan motionera bromskolvarna utan att ta av hjulen. Det avslöjar också när någon kolv börjar gå trögt.
2. Luftförvärmningen på 850/V70 icke-turbo går mot allt varmare luftblandning när termostaten åldras. Gör motorn allmänt trött och ökar förbrukningen.
3. Lufttryck i däcken, rullar förstås lättare ju högre tryck man har. Jag ligger på 2.7 bar i 195/65 15" nu, går lite stötigt :-/
4. Köp bara däck som "A"-klassning på rullmotstånd.
5. Under utprovning: jag har alltid åkt på 5W40 olja och provade nyligen 0W40 för att snabbare få ner förbrukningen efter kallstart. Men i instruktionsboken tillåts ju faktiskt 0W30 om "stadigvarande temperatur" håller sig på eller under +30C. Håller på och provar, nu har ju motorn gått några mil så jag vågar inte kliva över helt, provar nu med mix 0W40 och 0W30. Till höstens oljebyte får det bli 100% 0W30. (Biltema helsyntet) Det är något som knackar lite innan oljetrycket byggts upp, kanske VVT-navet börjar bli slitet? Iallafall, 0W30 verkar spara någon procent, gör mest skillnad när man åker relativt sakta.
6. Byt lampor till LED där det går, det lyfter bort last från generatorn och det är tämligen dyr el den producerar! :-D
6. Hjulinställning, toe så nära noll som möjligt (men inom tillåtet intervall förstås) både fram och bak ger bäst rull..
Funderar på att manipulera temperaturgivaren på blocket så att motorstyrningen tror att motorn är uppe i full driftstemp fast den inte riktigt är det. Har inte hunnit testa än
7. Körstil, friiirulla så mycket det går ;-)
8 Aerodynamik, rensa bort vindavvisare ankstjärtar, husvagnsspeglar, takräcke osv. Enligt tips från nån som jobbade med Volvos vindtunnel kommer mycket av luftmotståndet från luft som går genom motorrummet. Så därför försöker man minska ner intaget på nyare bilar men det är förstås en balansgång mot överhettning.. Och denna man berätta också att undersidans utformning faktiskt har större betydelse för luftmotståndet än den synliga översidan! Oh, oops. Volvo är ju inte kända för att bygga med slät undersida :-D

På motorsidan är det väl inte så mycket man kan göra mer än att kolla att komp är bra på alla cylindrar, tändning står rätt, lambda mäter rätt (inga luftläckor på grenröret innan kat), luftfilter rent, luftförvärmning håller rätt temp, tunnaste tillåtna syntetolja.. fler förslag mottages tacksamt :P
#1503807
EFI för 740 kanske ? Speediuino är ett annat DIY-project.
https://www.diyautotune.com/support/tec ... 0-740-940/

Borde man inte kunna sätta något mindre spridare och justera bränsletrycket något? Alternativt justera signalen ifrån O2-sensorn. Tjockare kabel mindre resistans?

Se över hjullager, bromsar och att avgasöret och katalysatorn inte har rostat igen invändigt.
Vill man göra avancerade grejer så går det ju att minska inloppet till ventilerna så man får högre lufthastighet och bättre atomisering av bränslet kanske.
Senast redigerad av 2 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
#1503810
Intressant, jag har också satt in LED överallt där det går och ställt framvagnen, toe in stod helt fel och den åt snedslitna däck, fast konstigt nog gjorde det inte någon synbar skillnad i bränsleförbrukning. Jag håller mig också till A på sommardäcken. Jag tror också att alla små delar som inte ger något direkt utslag trots allt ger en sammantagen effekt.
Oljan är intressant jag skall precis till att byta och jag velade mellan 0w50, 5w50 och 5w40, det blev 5w50, men jag har inte fyllt på än, man skulle kanske åka och byta till 0w50 istället.
Vad gäller aerodynamiken så har jag faktiskt några vindavvisare liggande som jag vill ha på, kan bli ett experiment det också, se om bränsleförbrukningen ökar. Bromsarna låg inte på när jag bytade till sommahjul, men de har nog legat på lite innan, jag bytade runt om för ca ett år sedan och det brukar ju vara lite kärvt i början. Men pröva E3 stiften, de överraskade mig stort.
#1503818
Åk en provtur på några kilometer och stanna utan att använda färdbroms (man får trixa med motorbroms / uppförsbacke). Känns sedan på bromsskivorna. Är de något annat än iskalla så ligger broms på. Det kan komma och gå med dagsformen om något ok kärvar. Och de gör de om de är mer än något enstaka år gamla.

Hur bra är kompressionen, en förbränningsmotors verkningsgrad är direkt kopplad till kompressionsförhållandet.
Är det mekanisk styrning av tändförställningen med centrifugalvikter och vakuumdosa på den där? Fel där kommer inte att gynna låg förbrukning :-) Sen kan det ju vara läge att kolla att kamaxeln verkligen står rätt.
Luftförvärmingen kan man kolla genom att känna på luftfilterburken när man precis åkt en sväng, den ska inte vara varm!
#1503825
Kompen har jag inte kollat, det finns inget jag kan göra åt den ändå, så det känns meningslöst.
Kamaxeln, tja, vem skulle varit framme och ändrat på den :)
Jag håller mig till sånt som jag kan byta/fixa enkelt, avancerade ändringar på exempelvis tempgivaren ger jag mig inte på, men det är ju högintressant att få veta om det gör någon skillnad.
#1503826
KalleJ skrev: lör 02 jul 2022, 23:20 50 är ju för tjockt för att få bra bänsleekonomi??? 10W30 finns väl med i manualen?
Testa 5w-30
Vitsen med de långa intervallen, exempelvis 0-50 är väl att de håller optimal viskositet under hela det intervallet.
Det vill säga att de flyter likadant under stark kyla som under stark hetta, och givetvis också under normal arbetstemperatur.
#1503827
Arriemöller skrev:[
Vitsen med de långa intervallen, exempelvis 0-50 är väl att de håller optimal viskositet under hela det intervallet.
Vad menar du? Oljor med breda viskositetsspann har _ofta_ mer viskositetsmodiferare som bryts ner "snabbare".
0W-50 finns inte ens i vanliga butiker, aldrig sett.
Dessutom har du en bil utan turbo som är relativt snäll mot motoroljor.

Hur långt har du tänkt köra på ett oljebyte?
Moderna kvalitets oljor bryts inte ner så lätt, isåfall hade det kunnats bevisas tämligen enkelt med en oljeanalys.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]