av Arriemöller - lör 02 jul 2022, 22:12
- lör 02 jul 2022, 22:12
#1503796
Jag har aldrig skrivit på detta forum förut, men jag tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter i jakten på låg bränsleförbrukning i förhoppningen att det kanske kan hjälpa någon annan, jag kommer att lägga ut det på Garaget.org också.
Skeendet utspelar sig under en längre period, från sommaren 2020 till nutid med ganska lång tid mellan de olika operationerna, dels för att kunna få ett hyfsat medelvärde på bränsleförbrukningen mellan varje operation och dels på grund av lathet.
Vill också påpeka att i mina hemtrakter (Vellinge) så säger vi bytade, inte bytte, det är alltså inte fråga om låg utbildningsnivå här.
Anyway, here we go.
2020 köpte jag en Volvo 940 -92 automat, B230FB motor, standardmodell, inget extra, att ha som en billig bruksbil.
När jag köpt den kollade jag vad den drog och det var alltför mycket, 1,14 l/mil
Så jag gjorde vad jag brukar göra när jag köpt en begagnad bil, jag bytade tändkablar, stift och kollade och fyllde på alla vätskor samt hällde i en flaska spridarrengöring och kollade lufttrycket (jag har i regel 2,8 bar i mina Volvo). Allt utom luften och spridarrengöringen köptes på Biltema.
Det verkade ha gjort susen, nu var den nere på 1 liter milen, fullt normalt för en gammal volvo.
Men säg den glädje som varar, efter ett par tankningar var den uppe på 1,14 igen, ytterligare en flaska rengöring hade ingen effekt.
Den stack till och med upp till 1,19 liter/mil ett kort tag, detta var i samband med ett mycket märkligt fenomen som jag aldrig råkat ut för tidigare, stiften på cylinder 1 och 2 skruvade av sig själv av vibrationerna från motorn.
Jag märkte det när den började gå på endast tre cylindrar och jag kollade under huven, då var ettans tändstift helt urskruvat och tvåans ca halvvägs. Jag spände stiften och höll koll på dem, och efter några veckor hade de lossnat igen, jag spände dem återigen, men efter några veckor så var de loss igen.
Jag köpte då två NGK stift och satte dit istället och och det gjorde susen, de satt kvar där de skulle och bilen var tillbaks till 1,14 l/mil
Nu började jakten på centilitrarna.
jag hade ursprungligen tänkt att byta även fördelarlock och rotor, men de sitter så jädra dumt till att jag hoppade över det då, men nu tog jag tag i det och tog av fördelarlocket, det var det mest slitna lock jag någonsin sett, och rotorn gick inte att få av, som tur var så var den så skör att jag kunde krossa den med en tång och sopa bort bitarna. Så lite rengöring och ny rotor och fördelarlock på.
Resultat: ingen skillnad.
Nu bestämde jag mig för att byta alla vätskor i bilen, inklusive i lådan, mest för att de nog inte hade bytats på ett tag och jag ändå skulle byta kamrem, jag passade även på att byta vattenpump när jag ändå var där inne och rotade.
Efter lite research om oljor och glykol så fann jag att Biltemas oljor och long life glykol faktiskt var av bra kvalitet, deras oljefilter dock inte, så ett oljefilter från volvo inhandlades och glykol blandades 50/50 med batterivatten/destvatten från Hornbach och hälldes i kylaren.
Övre kylarslang och och termostat bytades samtidigt, den blir inte riktigt varm på vintern så jag hoppades på att termostaten var kass, det var den inte märkte jag när vintern kom, och jag såg också när jag bytade den att det var rätt mycket beläggning på insidan, ett resultat av att man blandat olika, inkompatibla glykoltyper med varandra när man tidigare fyllt på kylarvätska, så en genomsköljning/rengöring blir nog nödvändig i framtiden.
Detta gjorde inte heller någon skillnad.
Nästa steg var att byta bränslefilter, det var gammalt och rostigt och jag kände inte för att pilla med det själv, så jag lät Speedy byta filtret, när filtret bytades så sprang bränsleledningen läck, den var ganska rostig på en del ställen, så den skarvades med en bit slang.
Detta gjorde ganska stor skillnad, nu drog bilen bara 1,09 l/mil.
Efter ett tag så tyckte jag att det började blurra från motorn och lukta lite avgaser i bilen när jag stod stilla med motorn i gång, och mycket riktigt, packningen mellan grenröret och främre avgasröret läckte, satte på ny packning och kollade efter andra läckage, allt var bra.
Ett läckage just där borde rimligtvis ha gett fel signaler och påverkat bränsleförbrukningen, men nej.
Resultat: ingen skillnad.
Nästa steg blev lite surfande på Youtube, där hittade jag en kanal som heter ”Veteranens värde varar”, han hade gjort ett experiment med en gammal volvo 240 med viskofläkt, samma typ av fläkt som sitter på min bil, han hade helt enkelt kört en rejäl runda med och utan fläkt, och det visade sig att bilen drog en deciliter mindre per mil utan den tunga fläkten, intressant tänkte jag och och tog bort min viskofläkt och satte dit en elektrisk fläkt från Biltema.
Resultat: ingen skillnad.
Nåväl, skam den som ger sig. Tillbaks till youtube och där hittade jag några magiska tändstift som heter E3, efter att ha kollat på några videor om dem och framför allt kommentarerna så verkade det som att de, på gamla bilar, sänker bränsleförbrukningen, höjer prestandan och även får motorn att gå lite tystare, ägare av nyare bilar var mindre entusiastiska, de fick ingen effekt alls eller till och med motsatt effekt, gissningsvis så klarar inte datorerna i moderna bilar av dessa udda tändstift.
jag är mycket skeptisk till dessa typer av påståenden, men samtidigt så tycker jag om att prova nya prylar, särskilt om de inte kostar särskilt mycket, och dessa stiften kostar inte mer än vanliga stift, så jag slog till.
Efter att ha kollat deras hemsida så kunde jag konstatera att jag skulle ha E3.36 stift, så fyra stycken beställdes från Amazon, avgifter tillkommer eftersom de skickas från USA så det hela slutade på 59,49 EUR. De är bara att skruva i, inget gnistgap som skall justeras
Resultat: Till min förvåning så sänktes förbrukningen från 1,09 till 1,04, detta var verkligen mer än jag hade trott, motorn gick också något lite tystare, men endast marginellt. Någon prestandahöjning kunde jag inte märka dock. Den är lika slö som innan.
Dessa stift rekommenderas verkligen om du har en gammal Volvo, och gissningsvis även till andra äldre motorer, välj rätt stift bara, de har en cross reference tabell med etablerade märken.
Men den var fortfarande inte nere på acceptabla nivåer, så nästa steg blev att byta luftmassemätaren, jag köpte en ny (...016) unbranded från Kina på Ebay.com, med avgifter gick det på cirka 400 kronor ($27.55 fri frakt, plus tull).
Kollade precis priset igen och nu kostar den 37.55 dollar och fri frakt. Inflationen har verkligen slagit till. Jag hällde också i en flaska systemrens från Jula i tanken och bytade Biltemas tändkablar till NGK kablar, inte för att jag tror att kablarna påverkar bränsleförbrukningen, men de har suttit där sedan 2020 nu, så jag tyckte det var lika bra.
Jag har hittills bara kört lite mer än en halv tank med den nya lmm:en så jag kan inte ge någon rapport om den än. Jag har inte heller kopplat bort batteriet en stund för att nollställa efter jag bytat lmm, fullt medvetet, jag vill se om det verkligen spelar någon roll, så det blir två tankningar innan jag nollställer, så får vi se om det gör någon skillnad.
Passade också på att köpa fyra nya spridare på Amazon.se, pris 682,66 kronor för fyra stycken och fri frakt, klart överkomligt. Dessa har jag dock inte satt på än.
Fortsättning följer.
Länk till tändstiften: https://www.amazon.com/E3-Spark-Plug-E3 ... 8d49e2df04
Länk till luftmassemätaren: https://www.ebay.com/itm/143238652783
Länk till spridarna: https://www.amazon.se/gp/product/B09MTJ ... UTF8&psc=1
Länk till Veteranens värde varar:
Länk till Youtube film som jämför E3, NGK, Pulstar och ett annat tändstift:
Bild på det slitna fördelarlocket

Bild på den elektriska fläkten

Skeendet utspelar sig under en längre period, från sommaren 2020 till nutid med ganska lång tid mellan de olika operationerna, dels för att kunna få ett hyfsat medelvärde på bränsleförbrukningen mellan varje operation och dels på grund av lathet.
Vill också påpeka att i mina hemtrakter (Vellinge) så säger vi bytade, inte bytte, det är alltså inte fråga om låg utbildningsnivå här.
Anyway, here we go.
2020 köpte jag en Volvo 940 -92 automat, B230FB motor, standardmodell, inget extra, att ha som en billig bruksbil.
När jag köpt den kollade jag vad den drog och det var alltför mycket, 1,14 l/mil
Så jag gjorde vad jag brukar göra när jag köpt en begagnad bil, jag bytade tändkablar, stift och kollade och fyllde på alla vätskor samt hällde i en flaska spridarrengöring och kollade lufttrycket (jag har i regel 2,8 bar i mina Volvo). Allt utom luften och spridarrengöringen köptes på Biltema.
Det verkade ha gjort susen, nu var den nere på 1 liter milen, fullt normalt för en gammal volvo.
Men säg den glädje som varar, efter ett par tankningar var den uppe på 1,14 igen, ytterligare en flaska rengöring hade ingen effekt.
Den stack till och med upp till 1,19 liter/mil ett kort tag, detta var i samband med ett mycket märkligt fenomen som jag aldrig råkat ut för tidigare, stiften på cylinder 1 och 2 skruvade av sig själv av vibrationerna från motorn.
Jag märkte det när den började gå på endast tre cylindrar och jag kollade under huven, då var ettans tändstift helt urskruvat och tvåans ca halvvägs. Jag spände stiften och höll koll på dem, och efter några veckor hade de lossnat igen, jag spände dem återigen, men efter några veckor så var de loss igen.
Jag köpte då två NGK stift och satte dit istället och och det gjorde susen, de satt kvar där de skulle och bilen var tillbaks till 1,14 l/mil
Nu började jakten på centilitrarna.
jag hade ursprungligen tänkt att byta även fördelarlock och rotor, men de sitter så jädra dumt till att jag hoppade över det då, men nu tog jag tag i det och tog av fördelarlocket, det var det mest slitna lock jag någonsin sett, och rotorn gick inte att få av, som tur var så var den så skör att jag kunde krossa den med en tång och sopa bort bitarna. Så lite rengöring och ny rotor och fördelarlock på.
Resultat: ingen skillnad.
Nu bestämde jag mig för att byta alla vätskor i bilen, inklusive i lådan, mest för att de nog inte hade bytats på ett tag och jag ändå skulle byta kamrem, jag passade även på att byta vattenpump när jag ändå var där inne och rotade.
Efter lite research om oljor och glykol så fann jag att Biltemas oljor och long life glykol faktiskt var av bra kvalitet, deras oljefilter dock inte, så ett oljefilter från volvo inhandlades och glykol blandades 50/50 med batterivatten/destvatten från Hornbach och hälldes i kylaren.
Övre kylarslang och och termostat bytades samtidigt, den blir inte riktigt varm på vintern så jag hoppades på att termostaten var kass, det var den inte märkte jag när vintern kom, och jag såg också när jag bytade den att det var rätt mycket beläggning på insidan, ett resultat av att man blandat olika, inkompatibla glykoltyper med varandra när man tidigare fyllt på kylarvätska, så en genomsköljning/rengöring blir nog nödvändig i framtiden.
Detta gjorde inte heller någon skillnad.
Nästa steg var att byta bränslefilter, det var gammalt och rostigt och jag kände inte för att pilla med det själv, så jag lät Speedy byta filtret, när filtret bytades så sprang bränsleledningen läck, den var ganska rostig på en del ställen, så den skarvades med en bit slang.
Detta gjorde ganska stor skillnad, nu drog bilen bara 1,09 l/mil.
Efter ett tag så tyckte jag att det började blurra från motorn och lukta lite avgaser i bilen när jag stod stilla med motorn i gång, och mycket riktigt, packningen mellan grenröret och främre avgasröret läckte, satte på ny packning och kollade efter andra läckage, allt var bra.
Ett läckage just där borde rimligtvis ha gett fel signaler och påverkat bränsleförbrukningen, men nej.
Resultat: ingen skillnad.
Nästa steg blev lite surfande på Youtube, där hittade jag en kanal som heter ”Veteranens värde varar”, han hade gjort ett experiment med en gammal volvo 240 med viskofläkt, samma typ av fläkt som sitter på min bil, han hade helt enkelt kört en rejäl runda med och utan fläkt, och det visade sig att bilen drog en deciliter mindre per mil utan den tunga fläkten, intressant tänkte jag och och tog bort min viskofläkt och satte dit en elektrisk fläkt från Biltema.
Resultat: ingen skillnad.
Nåväl, skam den som ger sig. Tillbaks till youtube och där hittade jag några magiska tändstift som heter E3, efter att ha kollat på några videor om dem och framför allt kommentarerna så verkade det som att de, på gamla bilar, sänker bränsleförbrukningen, höjer prestandan och även får motorn att gå lite tystare, ägare av nyare bilar var mindre entusiastiska, de fick ingen effekt alls eller till och med motsatt effekt, gissningsvis så klarar inte datorerna i moderna bilar av dessa udda tändstift.
jag är mycket skeptisk till dessa typer av påståenden, men samtidigt så tycker jag om att prova nya prylar, särskilt om de inte kostar särskilt mycket, och dessa stiften kostar inte mer än vanliga stift, så jag slog till.
Efter att ha kollat deras hemsida så kunde jag konstatera att jag skulle ha E3.36 stift, så fyra stycken beställdes från Amazon, avgifter tillkommer eftersom de skickas från USA så det hela slutade på 59,49 EUR. De är bara att skruva i, inget gnistgap som skall justeras
Resultat: Till min förvåning så sänktes förbrukningen från 1,09 till 1,04, detta var verkligen mer än jag hade trott, motorn gick också något lite tystare, men endast marginellt. Någon prestandahöjning kunde jag inte märka dock. Den är lika slö som innan.
Dessa stift rekommenderas verkligen om du har en gammal Volvo, och gissningsvis även till andra äldre motorer, välj rätt stift bara, de har en cross reference tabell med etablerade märken.
Men den var fortfarande inte nere på acceptabla nivåer, så nästa steg blev att byta luftmassemätaren, jag köpte en ny (...016) unbranded från Kina på Ebay.com, med avgifter gick det på cirka 400 kronor ($27.55 fri frakt, plus tull).
Kollade precis priset igen och nu kostar den 37.55 dollar och fri frakt. Inflationen har verkligen slagit till. Jag hällde också i en flaska systemrens från Jula i tanken och bytade Biltemas tändkablar till NGK kablar, inte för att jag tror att kablarna påverkar bränsleförbrukningen, men de har suttit där sedan 2020 nu, så jag tyckte det var lika bra.
Jag har hittills bara kört lite mer än en halv tank med den nya lmm:en så jag kan inte ge någon rapport om den än. Jag har inte heller kopplat bort batteriet en stund för att nollställa efter jag bytat lmm, fullt medvetet, jag vill se om det verkligen spelar någon roll, så det blir två tankningar innan jag nollställer, så får vi se om det gör någon skillnad.
Passade också på att köpa fyra nya spridare på Amazon.se, pris 682,66 kronor för fyra stycken och fri frakt, klart överkomligt. Dessa har jag dock inte satt på än.
Fortsättning följer.
Länk till tändstiften: https://www.amazon.com/E3-Spark-Plug-E3 ... 8d49e2df04
Länk till luftmassemätaren: https://www.ebay.com/itm/143238652783
Länk till spridarna: https://www.amazon.se/gp/product/B09MTJ ... UTF8&psc=1
Länk till Veteranens värde varar:
Länk till Youtube film som jämför E3, NGK, Pulstar och ett annat tändstift:
Bild på det slitna fördelarlocket

Bild på den elektriska fläkten

Senast redigerad av 1 Arriemöller, redigerad totalt 0 gånger.