Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1503713
Har rostproblem höger balk. Inget jätteproblem än men vill ha det åtgärdat. Någon som har koll på någon duktig svetsare/plåtslagare i eller strax utanför Göteborg?
av volvorullar
#1504079
Tack ska kolla upp dom. Hade bilen på lift idag, bytte olja o lite annat. Kan utan problem trycka tummen rätt igenom tröskeln undertill. Hur bärande är det där? Blir svårt att få det fixat under semestertider
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504135
Själva tröskellådan (ytterplåten) är är inte direkt bärande, där blir inget återbesök om det är ett begränsat område (⅓-del tror jag). Men är det hål från skarven undertill och upp till dörren blir dom nog "kinkiga". Likaså om det är både på utsidan och insidan på tröskellådan.
av volvorullar
#1504143
Rost är mestadels i området på tröskeln undertill i bakkant av passagerardörr fram (30-40cm får man nog ta bort till frisk plåt). Insida tröskel verkar ok iaf vad man kan se.
Brukar sådant här vara kostsamt att åtgärda?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1504171
Svårt att säga, länge sedan jag jobbade professionellt (kunde ta betalt) för sådant. Det är inget svårt jobb att byta hela, svårt att få det bra att laga. Mellan tummen och pekfinger, en dags jobb 6 - 8 tim beroende hur noga man gör förarbete, x tim pris 400 - 500 kr om det inte är Volvo verkstad. Jag har sett jobb där dom lägger den nya utanpå den och punktsvetsar mot den gamla. Det blir nog inte så dyrt.
av volvorullar
#1504191
Tack! Att svetsa på utanpå låter som ett fuljobb. Då har man väl rost som syns ganska snart igen? Föredrar nog modellen där man försöker få bort rosten
av volvorullar
#1504217
Tolkade det först som att vissa bara punktar fast plåt ovanpå rost o allt. Men hur just skarven kommer är kanske inte lika kritiskt bara rosten försvinner

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]