Sida 1 av 1
Bränslebox till B234F motorn
Postat: mån 27 jun 2022, 10:19
av Thomashakansson
Har en bil med B234F motor som det skruvats en del på innan jag fick tag på den.
Den hade tendens att slå igen stiften på låga varv och när jag kollade lite så såg jag att det inte satt lambdan monterad.
Monterade in en och då klarade den stiften, men jag såg senare att det satt en box till 8V motorn i ( nr -561 ).
Bytte den mot en till med nr -549. Men då gick bilen riktigt dåligt....
Kollade runt lite och såg att den boxen var till motor utan lambda.
Så till min fundering:
Skiljer det mer än lambdan mellan boxarna -549 och -571.
Så jag vet om jag bara kan ta bort lambdan och behålla 549 boxen eller om jag skall behålla lambdan och byta till -571 box.
Frågar om någon vet innan jag testar.
THOMAS
Re: Bränslebox till B234F motorn
Postat: mån 27 jun 2022, 14:39
av lennarte
Det finns B230F motorer utan katalysator till vissa marknader (B230G), men det finns ingen (utom några få exporterade till Sibirien) [u][b]utan Lambdasond[/b][/u] och av dom fåtal kan jag inte tänka mig att det finns någon 16V motor. Du måste ha absolut rätt boxar (både bränsle och tändning). Det finns minst 3, kanske 4 bara bränsleboxar beroende på storleken på LMM, årsmodell, växellåda m.m. Har dom "mixtrat" med den har dom förmotligen byggt om den till 2,5" LMM eftersom 3" LMM (010) är både (svin)dyr och svår att få tag på numera. 3" LMM satt t.o.m -89 års modeller med manuell låda (M46). 2,5" satt på bilar med automatlåda från -88. -89 års modell av 740 GLT med 16V motorn kom i april -88. Övriga kom i augusti/september som -88B och från 1 januari hette dom årsmodell -89. Och från och med -90 hade även manuellt växlade 2,5" LMM. Före-89 års modell (utom då modellern med 16V motor) sitter lambdasomden uppe vid grenröret, och senare sitter den i katalysatorn
Re: Bränslebox till B234F motorn
Postat: mån 27 jun 2022, 14:57
av Thomashakansson
Hoppsan jag skrev visst lambda men menade katt i mitt inlägg.
Mitt problem är att motorn inte sitter i "rätt bil" utan sitter i en 240. Och jag vet inte vilken donator bil den kommer ifrån.
Det sitter en 010 luftmassemätare och om jag läst rätt skall det då vara -549 box.
Re: Bränslebox till B234F motorn
Postat: mån 27 jun 2022, 17:52
av lennarte
Sitter det 010 LMM är motorn från en 740 GLT 16V från -88, -88B eller -89 med M46 växellåda När man gör ett sådant motor byte måste man ha båda bilarna medan man gör motor bytet så man får med alla delar, så blir det också rätt delar. Hoppas dom gjort så. Är den besiktigad med denna motor i? Hittade en lista på boxar, har inte kollat så noga. Ska kolla på min 745-a också
https://www.scribd.com/doc/283433244/Vo ... sch-LH-2-4
Re: Bränslebox till B234F motorn
Postat: mån 27 jun 2022, 20:52
av lennarte
Tittade lite noggrannare på listan nu, har du 010 LMM ska du ha 549 ECU (bränslebox). 571 är till den senare modellen (155 hk) med 2,5" LMM och har då 016 LMM. Det går inte att blanda för dom är gjorda att passa med respektive. Lambdasonden är samma till -93 (940), men 16V motorn har ett grövre avgassystem (och även katalysator) och har dom har bakre delarna gemensamt med turbomotorerna och 760 modellerna. Vet inte om 240 GT (turbo) hade grövre avgas.