Sida 1 av 1

Insprutning/ Tändning. Fundering.

Postat: tis 21 jun 2022, 20:50
av Pingo
Om det inte blir gnista på stiften,ska bränsle pumpen stå standbay då.
Gäller min maskin B230FB som monterats i en VW buss.
Hon blir sur när jag kopplar in Relät till pridarna och kör startmotorn, får nämligen ingen gnista.
Alla komponenter är nya och saker och ting är uppmätta, men lik förbannat....ingen gnista.
Det går troll i detta bygge.

Re: Insprutning/ Tändning. Fundering.

Postat: tis 21 jun 2022, 22:49
av Erik Å
Bränslepumpen brukar stanna inom nån sekund om motorn inte startar..

Re: Insprutning/ Tändning. Fundering.

Postat: ons 22 jun 2022, 08:12
av Lucif3r
Bränslepumparna ska gå 2-3sek när tändningen slås på, för att sedan tystna. Sen går pumparna så länge man vevar på starten, och fortsätter gå i tändningsläget först om motorn startat, annars stängs dom av igen.

Re: Insprutning/ Tändning. Fundering.

Postat: ons 22 jun 2022, 08:43
av Pingo
Så jag kan döda spridar relät en stund för att inte få in bränsle i motorn när startmotorn körs.
Detta för att kolla om jag har gnista, vilket jag inte har....eller hänger detta ihop så att jag inte har gnista när jag kopplar bort relät.
Inga felkoder visas bara riktiga signaler på 2 och 6.

Re: Insprutning/ Tändning. Fundering.

Postat: ons 22 jun 2022, 09:33
av lennarte
En enkel koll av tändsystemet. Tändning på, spänning på 15 på tändspolen. Motorn går runt, spänning på 15 på tändspolen och en pulserande spänning på 1 på tändspolen (provlampan blinkar).
Dessutom, det är inte på alla modeller som bränslepumparna går igång vid tändning på, min (B234F) gör det inte. Har försökt ta reda på mer om detta men det verkar som att vissa har det och vissa har det inte. Det påverkar inte startvilligheten, min 745-a startar alltid så lätt

Re: Insprutning/ Tändning. Fundering.

Postat: tor 23 jun 2022, 13:08
av Pingo
740-89-13.gif
740-89-13.gif (112.9 KiB) Visad 929 gånger
Min tändning är kopplad enligt detta schema,fördelaren är block monterad. Ej hallgivare.
Börjar tro att det stora relät (bränsle) har ett finger med i spelet för det finns flera kopplingar mellan boxarna enligt schemat för gnistan uteblir...

Re: Insprutning/ Tändning. Fundering.

Postat: tor 23 jun 2022, 13:44
av lennarte
Tändspolen är nr. 4. Den rödmarkerade kabeln är i "verkligheten" blå (BL) och är kopplad till 15 på tändspolen. Att den är röd på bilden är för dom vill visa vilka kablar som har spänning med "tändning på". Kabeln till stift 1 är i detta fall röd/vit (R-W). Färgerna kan variera på årsmodeller, och definitivt om motorn sitter i en VW-Buss.... :-o :-o
Vissa kablar har en "ring" om sig. Det betyder att kabeln har en "skyddsjord" som ska (i fallet med tändförstärkaren) kopplas till stift 3. Det är också viktigt att hela plåten som färstärkaren sitter på är ordentligt jordad och att det är monterat med kylpasta

Re: Insprutning/ Tändning. Fundering.

Postat: lör 25 jun 2022, 14:24
av Pingo
Jag hade sådan tur att jag fick tag på hela kabelhärvan både motorrum och allt från säkrings dosan, så alla färger stämmer bra.