Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pingo
#1502848
Om det inte blir gnista på stiften,ska bränsle pumpen stå standbay då.
Gäller min maskin B230FB som monterats i en VW buss.
Hon blir sur när jag kopplar in Relät till pridarna och kör startmotorn, får nämligen ingen gnista.
Alla komponenter är nya och saker och ting är uppmätta, men lik förbannat....ingen gnista.
Det går troll i detta bygge.
av Pingo
#1502874
Så jag kan döda spridar relät en stund för att inte få in bränsle i motorn när startmotorn körs.
Detta för att kolla om jag har gnista, vilket jag inte har....eller hänger detta ihop så att jag inte har gnista när jag kopplar bort relät.
Inga felkoder visas bara riktiga signaler på 2 och 6.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502879
En enkel koll av tändsystemet. Tändning på, spänning på 15 på tändspolen. Motorn går runt, spänning på 15 på tändspolen och en pulserande spänning på 1 på tändspolen (provlampan blinkar).
Dessutom, det är inte på alla modeller som bränslepumparna går igång vid tändning på, min (B234F) gör det inte. Har försökt ta reda på mer om detta men det verkar som att vissa har det och vissa har det inte. Det påverkar inte startvilligheten, min 745-a startar alltid så lätt
av Pingo
#1502972
740-89-13.gif
740-89-13.gif (112.9 KiB) Visad 872 gånger
Min tändning är kopplad enligt detta schema,fördelaren är block monterad. Ej hallgivare.
Börjar tro att det stora relät (bränsle) har ett finger med i spelet för det finns flera kopplingar mellan boxarna enligt schemat för gnistan uteblir...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502979
Tändspolen är nr. 4. Den rödmarkerade kabeln är i "verkligheten" blå (BL) och är kopplad till 15 på tändspolen. Att den är röd på bilden är för dom vill visa vilka kablar som har spänning med "tändning på". Kabeln till stift 1 är i detta fall röd/vit (R-W). Färgerna kan variera på årsmodeller, och definitivt om motorn sitter i en VW-Buss.... :-o :-o
Vissa kablar har en "ring" om sig. Det betyder att kabeln har en "skyddsjord" som ska (i fallet med tändförstärkaren) kopplas till stift 3. Det är också viktigt att hela plåten som färstärkaren sitter på är ordentligt jordad och att det är monterat med kylpasta
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]