Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av StefanNkpg
#1502553
Har testat att bygla den mellan stora plussen och lilla stiftet. Blixtade lite grann men bilen startade ej. Menar du kabelskorna som sitter på startmotorn?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502561
Japp, dom båda stora muttrarna. Då får du ström direkt från batteri till startmotordelen utan att gå genom solenoiden. Kan blixtra till ordentligt, men startmotorn ska snurra om det ska vara något hopp om den
av StefanNkpg
#1502806
Minns inte om jag skrev det men jag prövade att mäta på stiftet som är till manöverdelen, och sambon vred på starten. Mätte även inne i kontakten. Hände ingenting. Tänkte om det går att utesluta något annat fel innan man byter startmotor, för att inte ha det gjort i onödan? T ex mäta på plattan bakom låset? Sedan blir jag osäker på vilka muttrar du menar, är det muttrarna på solenoiden eller själva startmotorn?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502810
På solenliden sitter 2 st grova kablar med runda kabelskor med en mutter på varje. Den övre är från batteriet och den undre går in i startmotorn. Där sitter även ett (ibland 2 st) flatstift (det yttre trån tändlåset). Du ska ha 12V på den övre muttern alltid och på den nedre när solenliden dragit. Eftersom solenliden inte drar (av någon anledning) kan man sätta en skruvmejsel mellan muttrarna (kabelskorna) så ska startmotorn snurra. Den ska inte dra runt motorn utan bara snurra, och snurra fort. Om den inte snurrar är det fel på startmotor eller batteri. Om den snurrar är det fel på tändlåset och/eller solenliden. Eftersom det inte funkat med serviceuttaget heller är det antingen batteri eller startmotor (solenliden tillhör startmotorn. Därför är det viktigt att kolla att battetiet är laddat och är Ok, att kabelskorna är rena, infettade och fastdragna och att även kablarna från batteriet och in till kopplingspunkt och elcentral är rena, infettade och fastdragna innan du skruvar loss startmotorn
av StefanNkpg
#1502828
Lennart, jag har kollat batteriet med en testare och det är ok. Slänger upp lite bilder för det känns som att jag inte riktigt är med på noterna när du beskriver hur kablarna sitter på solenoiden. Detta är väl stora och lilla plussen?
IMG_0002.JPG
IMG_0002.JPG (2.15 MiB) Visad 249 gånger
Bakre delen av solenoiden
IMG_0003.JPG
IMG_0003.JPG (1.99 MiB) Visad 249 gånger
IMG_0004.JPG
IMG_0004.JPG (2.23 MiB) Visad 249 gånger
Var det detta du menade med serviceuttag?
IMG_0005.JPG
IMG_0005.JPG (2.42 MiB) Visad 249 gånger
Kan dessa relä/givare eller vad de heter ha någonting med startproblemen att göra?

Mvh Stefan
Senast redigerad av 1 StefanNkpg, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselkenneth
#1502833
Lägger mig i lite . Först av allt när man provar startmotorn ha alltid växeln i friläge så slipper man bli överkörd av sin egen bil. På bild 1 har du en grov kabel med en mutter , om jag förstår dig rätt har du 12v deremellan och jord. Den blågröna kabeln ska ha 12v till jord när man vrider startnyckeln till startläge. Har man inte det så är det något fel med spänningen från tändlåset. Om man lossar flatstiftskontakten och kortsluter mellan grova kabeln och flatstiftet ska det blixtra till och solenoiden aktiveras och startmotorn ska gå igång och dra runt motorn. Kortsluter man mellan stora kabelskon och skruven som skymtar nedanför skall startmotorn snurra men solenoiden aktiveras inte och det är bara startmotorn som snurrar. Sen lennart länge sedan man skruvade startmotor men är det inte så att minus på solenoiden jordas genom kolen i startmotorn?? slut kol heldöd srartmotor! Men det går väl inte att få tag på nya kol i dessa slit och slängtider.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502835
dieselkenneth skrev:Sen lennart länge sedan man skruvade startmotor men är det inte så att minus på solenoiden jordas genom kolen i startmotorn?? slut kol heldöd srartmotor! Men det går väl inte att få tag på nya kol i dessa slit och slängtider.
Precis, så är det. Skrev längre upp om ett järn spett eller liknande, om man "knackar" på startmotorn med något sådant kan man få kolen att "röra sig" lite och fungera någon start till, och då vet man att kolen är slut.
Kolen går inte att byta (på enkelt vis) , dom är sedan många år induktionssvetsade.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502837
StefanNkpg skrev: tis 21 jun 2022, 17:01 Lennart, jag har kollat batteriet med en testare och det är ok. Slänger upp lite bilder för det känns som att jag inte riktigt är med på noterna när du beskriver hur kablarna sitter på solenoiden.
På bild 1 ser du tydligt övre muttern med kabelskor. Rakt under sitter en mutter till med en kabelsko som går ner i startmotorn. Sätter du ström på den nedre så ska startmotorn snurra. Gör den inte det är kolen slut
Ser nästan ut som den kabeln har ärgat av....
av StefanNkpg
#1502845
lennarte skrev:
StefanNkpg skrev: tis 21 jun 2022, 17:01 Lennart, jag har kollat batteriet med en testare och det är ok. Slänger upp lite bilder för det känns som att jag inte riktigt är med på noterna när du beskriver hur kablarna sitter på solenoiden.
På bild 1 ser du tydligt övre muttern med kabelskor. Rakt under sitter en mutter till med en kabelsko som går ner i startmotorn. Sätter du ström på den nedre så ska startmotorn snurra. Gör den inte det är kolen slut
Ser nästan ut som den kabeln har ärgat av....
Skulle jag byglat mellan stora plussen och den undre muttern? Jag byglade mellan stora plussen och stiftet till manöverkabeln, men det kanske var fel då?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1502876
StefanNkpg skrev:Skulle jag byglat mellan stora plussen och den undre muttern? Jag byglade mellan stora plussen och stiftet till manöverkabeln, men det kanske var fel då?
Både jag och nej. Sätter du en mejsel mellan den övre stora muttern och stiftet ska startmotorn "gå igång" som den ska göra (dra runt motorn). Sätter du mellan övre och nedre stora muttern går bara startmotorn runt, eftersom inte solenoiden "drar".
Startmotorn fungerar så att när du vrider om nyckeln går det ström till stiftet på solenoiden. Där sitter en järnkärna som dras in i botten på solenoiden när ett magnetfält blir magnetiskt när det strömsätts. På den järnkärnan sitter en gaffel som för in startmotordrevet mot startkransen på svänghjulet. När drevet är max ute sluts en strömkrets mellan dom stora muttrarna inne i solenoiden och startmotorn börjar snurra och motorn går runt. Om man då istället strömsätter den undre muttern så kan man utesluta fel i fältlinningar, ankare eller kol utan att motorn går runt och man vet att det inte är brist på ström. Är det fel på solenoiden så sluts inte strömkretsen i solenoiden

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]