Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1501873
Har ett mindre problem på min 745-88B. Bytte blinkers/p-ljus lyktan för ett tag sedan då den släppt i fästet och "hängde ut" lite. Någon retade sig på detta och "ryckte bort" och kastade den gamla. Köpte en ny, men det var inga lamphållare med. Skaffade på skroten en till blinkersen, men har inte fått tag i lamphållare till p-ljus/varselljus. Modeller efter min har tydligen inte varselljusen utan bara p-ljus. Fått ta en från en -90 och satt i och kopplat bort varselljuset på vänster sida. Beiktningen godkände detta, men jag har "svindyra" strålkastarlampor och vill inte köra med halvljuset på dagtid så jag kör nu på enbart p-ljus. Har sökt "med ljus och lykta" (roligt??) efter en lamphållare för 2-trådslampa men utan resultat. Hittar endast för 2-tråds lampa till blinkersen på USA-modeller med gul lampa. Någon som vet något om detta? Kan jag använda dessa? Gula 2-trådslampor har ju "offset" stift. Eller kanske någon har lamphållare för vita 2-tråds-lampor till 740 före -90 som ligger och "skräpar".......
Användarvisningsbild
av lennarte
#1501929
Har en bild på den, den ser precis ut som den till USA blinkersen
IMG_20220402_154743.jpg
IMG_20220402_154743.jpg (3.47 MiB) Visad 857 gånger
Tog bilden när jag kom hem från Opus med blankt papper. Kolla bromsvärden, det lönar sig att plocka isär och smörja en gång om året.
IMG_20220401_133310.jpg
IMG_20220401_133310.jpg (3.28 MiB) Visad 857 gånger
Var i veckan där med båttrailern, boggie med 4 st mekaniskt bromsade hjul. Samma sak, blankt papper. På 10-delen jämna bromsar. Dock skilde det mellan bak och framaxel, så jag skruvade en mutter ett varv till när jag kom hem, och det "kändes" när jag bromsade sedan att det "tog" bättre. Ett släp kvar... :-D :-D
av Andreas12
#1501946
lennarte skrev:Har ett mindre problem på min 745-88B. Bytte blinkers/p-ljus lyktan för ett tag sedan då den släppt i fästet och "hängde ut" lite. Någon retade sig på detta och "ryckte bort" och kastade den gamla. Köpte en ny, men det var inga lamphållare med. Skaffade på skroten en till blinkersen, men har inte fått tag i lamphållare till p-ljus/varselljus. Modeller efter min har tydligen inte varselljusen utan bara p-ljus. Fått ta en från en -90 och satt i och kopplat bort varselljuset på vänster sida. Beiktningen godkände detta, men jag har "svindyra" strålkastarlampor och vill inte köra med halvljuset på dagtid så jag kör nu på enbart p-ljus. Har sökt "med ljus och lykta" (roligt??) efter en lamphållare för 2-trådslampa men utan resultat. Hittar endast för 2-tråds lampa till blinkersen på USA-modeller med gul lampa. Någon som vet något om detta? Kan jag använda dessa? Gula 2-trådslampor har ju "offset" stift. Eller kanske någon har lamphållare för vita 2-tråds-lampor till 740 före -90 som ligger och "skräpar".......
Då jag har en 90a så har jag med enkla kopplingen, jag klippte en kabel i ljusomkopplaren så p-ljuset lyser på 0 läget men inte halvljus..då behöver jag inte ändra på ljusvredet när bilen stängs.
Minns ej vilken kabel nu men kan kolla om det är ett alternativ för dig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1501968
På dessa modeller med varselljus är det redan från början kopplat så att varselljus och p-ljus lyser automatiskt med tändning på, så jag använder p-ljus nu. Frågan var egentligen om dom som sitter på USA modellernas blinkers passar, eller om någon har någon gammal liggande. Dom finns inte att köpa längre, inte ens på skroten.
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal s[…]

Jäkla stilig kärra! :-D Brembo bromsar[…]

Vi som beställt nya XC60

Beställde xc60 t6 plus dark den 13:e dec -[…]

Brainys V60

Blev jäkligt bra med lackeringen. :-) F&ari[…]