Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frufugge
#1500221
Hej
Jag har ett problem med min volvo 940 ltt från 96, den vill nämligen inte starta, motorn går runt och jag får bränsle till spridarna. Pumparna går som dem ska och jag har bytt tändkablar, tändspole, tändmodul, bytt knacksensor, kollat att spridarrelät funkar (vilket den gör), kollat alla säkringar, bytt fördelarlock och kollat rotorn. Det som jag har kvar att byta är impulsgivaren och bränslefilter.
Men tydligen ska de sitta en hallgivare ibak på motorn, vilket jag e osäker på eftersom jag inte hittar någon hallgivare. Jag har känt ibak på motorn och googlat runt men hittar ingen information om att de ska finnas en hallgivare på 96ans årsmodell. Är de någon som vet vart den sitter eller vet om de finns någon över huvudtaget på 96ans modell?
Tacksam för alla svar
MVH Frufugge
Användarvisningsbild
av lennarte
#1500241
Bygger du en egen felkodsläsare av en blinkdosa från en äldre modell kan du ta ut och radera felkoder. Och även kolla funktionen av vissa komponenter. Bl.a vevaxelgivaren som är en typ av induktiv givare, till skillnad mot en Hall givare som sitter i fördelaren på tidigare modeller. Vevaxelgivaren sitter ganska svåråtkomlig på vissa modeller, sitter högt upp på höger sida i ett "urtag" i aluminium kåpan (sprängkåpan) på växellådan. Känner du med handen i skarven mellan motor och växellåda så hittar du den, eller följ kabeln. Det sitter ett 3-poligt kontaktstycke på torpedväggen strax under luftintaget till kupen. Jag bytte på min när jag hade växellådan nere (Kopplings byte), då var det "busenkelt".

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]