Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frace
#1500003
För några veckor sedan köpte jag en 940. I mitt tycke en mycket välbehållen bil.
Men en sak fattas och det är en handbok, troligtvis slängd eftersom flera tidigare ägare var volvomekaniker och följaktligen inte behövde någon handbok.
Min fråga: i instrumentbrädan, mitt under varvräknaren, lyser en gul/orange pil. Den tänds när jag startar bilen, men bara ibland. Ibland slocknar den av sig självt när jag kört en bit.
Nån som kan förklara vad pilen betyder?
Användarvisningsbild
av Tippo
#1500055
Finns det vinterläge på 940? Det hade jag inte på den jag hade, men däremot lyser pilen när man trycker på knappen för att koppla ur 4:an.
Om det är så att den håller på att lysa av och till kan det vara relät till växellådan som strular. Det har samma syndrom som bränslerelät att lödningarna spricker med tiden. Det är ganska enkelt att plocka isär och löda om. Relät är fyrkantigt, ganska högt. Sitter upp till höger bakom säkringarna i kupen.
Fick göra det på min 740 automat när den tände och släckte pilen som den ville.
av Frace
#1500101
Bilen är en -94 snik aut. så det finns inga extra finesser som vinterläge på växelspaken.
Jag ska titta på det där med reläet framöver men det är inget som stör just nu. Skönt i alla fall att ha någon att fråga. Stort tack för nu, jag lär nog återkomma med fler frågor. Jag har bl.a, en hastighetsmätare som har ett eget liv.

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]