Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1501212
I målarbranschen påstås det att det enda som löser upp intorkad linolja är saltvatten! :-/
Själv kör jag med 50/50 mix med hålrumsvätska (Biltema 36-2417) och ny motorolja av billigaste sort (t.ex. BT 36-968 eller nåt billigt från diversevaruhusen) sen 25 år tillbaka.
Mixen torkar inte, självläker och rinner inte av som ren motorlja gör utan får lite av gelekonsistens som gör att den hänger kvar. Men ändå är den bra på att krypa in i kapillärspalter. Tunn nog att spruta med hålrumsspruta och förlängningsslangar. Går förstås att pensla också..
Det är faktiskt inte jag som hittat på detta, fick tips från en bekant som jobbade på Toyota Material Handling. De använde snarlik mix för att rostskydda gafflarna på truckar som skulle skeppas med båt.. Det var nog Dinitrol och motorolja de använde.. äh sak samma :-D
Men undvik BT:s vattenbaserade hålrumsvätska, den blir som tuggummi när vattnet avdunstar. Kommer garanterat att stänga in fukt..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1501224
[quote=lennarte post_id=1501192 time=1654279461 user_id=33620]
[quote="volvo740sugmotor"]kanske den linoljebaserade hydraloljan inte reagerade med luften så kraftigt?[/quote]
Jag använde inte tryckluft då. Jag hade byggt ett "aggregat" med elmotorer och oljepumpar. En för underredet (c:a 25 - 30 kg tryck) och en för balkar och invändigt med en c:a 70 cm långt munstycke (av 6 mm kevlar slang) med c:a 70 kg tryck. När jag sprutade Volvon hemma så använde jag det gamla (välrenommerade) sättet med begagnad motorolja från nämda bil. Dock är det är nästan synd att kalla det för "spillolja" (max 600 mil, byter en gång om året)
Vitsen med att spruta med olja är att det [u][b]inte[/b][/u] ska torka. Så länge det är (aldrig så lite) flytande så skyddar det mot Rost.
[/quote]

problemet var att jag saknade kontroll på mängden när jag körde tryckluft och det blev som en dimma = mycket kontakt med luft. Linolja självantänder ganska lätt och har orsakat många bränder, den oxiderar lätt med syre och bieffekten är värme. mest problematiskt blir det om du torkar det med en trasa eller papper som du sedan knycklar ihop och lägger i sopporna. Kall pressad rå linolja som jag har är tydligen den värsta men även bäst på att krypa djupt in i tex metall, speciellt om det rostat
https://www.brandskyddsforeningen.se/br ... t/linolja/

Min ventilkåpspackning läckte länge med följden av att olja sakta men säkert runnit ned för ena sidan av motorn och även spritt sig på vissa balkar och där är det helt rostfritt. läckan är nu stoppad vilket kanske är dumt beroende på hur man ser på det ;-)
Senast redigerad av 5 volvo740sugmotor, redigerad totalt 0 gång.
#1501225
Erik Å skrev:I målarbranschen påstås det att det enda som löser upp intorkad linolja är saltvatten! :-/
Själv kör jag med 50/50 mix med hålrumsvätska (Biltema 36-2417) och ny motorolja av billigaste sort (t.ex. BT 36-968 eller nåt billigt från diversevaruhusen) sen 25 år tillbaka.
Mixen torkar inte, självläker och rinner inte av som ren motorlja gör utan får lite av gelekonsistens som gör att den hänger kvar. Men ändå är den bra på att krypa in i kapillärspalter. Tunn nog att spruta med hålrumsspruta och förlängningsslangar. Går förstås att pensla också..
Det är faktiskt inte jag som hittat på detta, fick tips från en bekant som jobbade på Toyota Material Handling. De använde snarlik mix för att rostskydda gafflarna på truckar som skulle skeppas med båt.. Det var nog Dinitrol och motorolja de använde.. äh sak samma :-D
Men undvik BT:s vattenbaserade hålrumsvätska, den blir som tuggummi när vattnet avdunstar. Kommer garanterat att stänga in fukt..
Låter som bra tips, ja ren motorolja kanske blir lite väl "rinnig". Det är väll det som är lite problemet med linolja, efter ett par år är den helt borta. kanske linolja med underedsmassa på eller din mix?
#1501250
Erik Å skrev:Dessvärre så binder den damm så med något års mellanrum måste man högtryckstvätta..
Det är det som är "vitsen" med oljan, att den binder damm. Efter några år så är det borta i vart fall utan att tvätta underredet, därför sprutade jag mina bilar varje år under dom 20 - 25 år vi höll på. Där var en bil som vi sprutade varje år i alla år, en arbetskompis till kompisen. En Ford Granada från mitten på - 80 -talet, sprutades varje år han hade den (vi började omkring 1980) tills vi slutade c:a 2002, den såldes helt rostfr i mitten på 2000-talet. Frugans Passat 1,8T -04 inköptes efter vi hade slutat, men den fick lite olja ändå främst i dörrar, tröskellådor och liknande med vanlig oljekanna. Byttes bort mot en ny Subaru XV hösten -21 helt rostfri och veckan efter sågs den med ny ägare i Kungsbacka. Alla bilar jag haft under åren har sålts eller skrotas mer eller mindre rostfria, hur dom än sett ut när jag köpt dom utom den första (Opel Rekord -59), den var bortom räddning redan när jag köpte den (-72 nybesiktigad för 400 kr) kördes till 1978 och skrotades sedan. Nästa bil var också en Opel Rekord -59 som köptes 1978 (också för 400 kr avställd, trasig kamdrivning), den var oljesprutad redan då och näst intill rostfri. Den lagades och hellackerades och kördes sporadiskt till hösten 2009 då den såldes totalt rostfri men helt trasig klädsel på sätena
Så visst gör olja nytta även efter man tappat ur den frå motorn. Man ska bara inte köra för länge mellan oljebytena, jag byter vid 500 - 700 mil och använder aldrig begagnad olja från en dieselbil.
#1501259
lennarte skrev: lör 04 jun 2022, 11:09
Erik Å skrev:Dessvärre så binder den damm så med något års mellanrum måste man högtryckstvätta..
Det är det som är "vitsen" med oljan, att den binder damm.
Njae, dammet absorberar oljan så skyddet torkar ut efter ett par år..
Vore det inte för detta skulle oljemixen skydda betydligt längre.. och börjar det bli centimetertjockt lortlager så får man icke försumbar extravikt att släpa på ;-)
Ute i hjulhusen spolas oljebehandling bort efter en vinter..
Edit: glömde nämna snabb/fulfixen när det inte finns ork att ta fram bättre grejer: Spraya allt som ser rostigt ut med BT:s skyddsolja 35-4564/36-4555. I motorrummet skyddar den i flera år, i framvagnen några månader. Bak, nja.. :-D
#1501345
Erik Å skrev:Underredsmassa fäster nog dåligt på "oljemix"
På utvändiga ytor är det bättre att stålborsta eller blästra, grunda med epoxy och sen lägga på underredsmassa.
Eller kladda på ny "mix" en gång om året :-) Dessvärre så binder den damm så med något års mellanrum måste man högtryckstvätta..
Faktiskt haft på underedsmassa på min stelnade linolja när jag bytte drag kroksbalen, får se hur den står sig. Eftersom alla säger olika vad som fungerar för dom så testar jag lite olika sätt.
lennarte skrev:
Erik Å skrev:Dessvärre så binder den damm så med något års mellanrum måste man högtryckstvätta..
Det är det som är "vitsen" med oljan, att den binder damm. Efter några år så är det borta i vart fall utan att tvätta underredet, därför sprutade jag mina bilar varje år under dom 20 - 25 år vi höll på. Där var en bil som vi sprutade varje år i alla år, en arbetskompis till kompisen. En Ford Granada från mitten på - 80 -talet, sprutades varje år han hade den (vi började omkring 1980) tills vi slutade c:a 2002, den såldes helt rostfr i mitten på 2000-talet. Frugans Passat 1,8T -04 inköptes efter vi hade slutat, men den fick lite olja ändå främst i dörrar, tröskellådor och liknande med vanlig oljekanna. Byttes bort mot en ny Subaru XV hösten -21 helt rostfri och veckan efter sågs den med ny ägare i Kungsbacka. Alla bilar jag haft under åren har sålts eller skrotas mer eller mindre rostfria, hur dom än sett ut när jag köpt dom utom den första (Opel Rekord -59), den var bortom räddning redan när jag köpte den (-72 nybesiktigad för 400 kr) kördes till 1978 och skrotades sedan. Nästa bil var också en Opel Rekord -59 som köptes 1978 (också för 400 kr avställd, trasig kamdrivning), den var oljesprutad redan då och näst intill rostfri. Den lagades och hellackerades och kördes sporadiskt till hösten 2009 då den såldes totalt rostfri men helt trasig klädsel på sätena
Så visst gör olja nytta även efter man tappat ur den frå motorn. Man ska bara inte köra för länge mellan oljebytena, jag byter vid 500 - 700 mil och använder aldrig begagnad olja från en dieselbil.
gammal/smutsig olja kan väll vara lite frätande på metall? därför man helst inte ska ställa undan en bil med gammal olja i? oljan verkar ha fungerat bra för dig, fast det gäller nog att man sprutar dit den på ett bra sätt så den fäster med högt tryck.
Lucif3r skrev:Äh, fixa ett lagom oljeläckage så får man kontinuerligt rostskydd av underredet ;-)
kan fungera om man styra lite vart det rinner och dessvärre åker nog det mesta ned på backen :)
#1501354
Spillolja är tveksam ur hälso- och miljösynpunkt och luktar dessutom sunkigt :P
Om man som jag kör på helsyntet så har den ytterligare en egenskap som gör den olämplig som rostskydd; poängen med syntet är att den är lättflytande även vid låga temperaturer. Alltså kommer rostskyddet bli ännu duktigare på att successivt "rinna av" :-/ Det brukar gå att hitta billig 10W-30..
#1501356
volvo740sugmotor skrev:gammal/smutsig olja kan väl vara lite frätande på metall?
Du ska inte använda gammal sliten, smutsig motorolja vaken i motorn eller på underredet.
När vi "höll på" använde, som jag skrev, linoljebaserad hydraulolja. Den var godkänd för anvädning i skogs och lantbruk och där vi ställde bilarna för "avrinning" där växte gräs, blommor och buskar med "raketfart". Man såg en tydlig gräns i årtal efter var vi ställt bilar och var vi inte gjort det. Numera växer där "lövsly" och en del större träd, men man ser fortfarande var vi ställde bilarna och var vi inte gjorde det.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]