Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1501358
Erik Å skrev: sön 05 jun 2022, 09:59 Spillolja är tveksam ur hälso- och miljösynpunkt och luktar dessutom sunkigt :P
Om man som jag kör på helsyntet så har den ytterligare en egenskap som gör den olämplig som rostskydd; poängen med syntet är att den är lättflytande även vid låga temperaturer. Alltså kommer rostskyddet bli ännu duktigare på att successivt "rinna av" :-/ Det brukar gå att hitta billig 10W-30..
Läs ovan skrivet
Det du skriver om syntetisk olja är rätt, ännu ett skäl att köra på mineralolja.... Och byta olja ofta :-) :-)
#1501490
lennarte skrev:
volvo740sugmotor skrev:gammal/smutsig olja kan väl vara lite frätande på metall?
Du ska inte använda gammal sliten, smutsig motorolja vaken i motorn eller på underredet.
När vi "höll på" använde, som jag skrev, linoljebaserad hydraulolja. Den var godkänd för anvädning i skogs och lantbruk och där vi ställde bilarna för "avrinning" där växte gräs, blommor och buskar med "raketfart". Man såg en tydlig gräns i årtal efter var vi ställt bilar och var vi inte gjort det. Numera växer där "lövsly" och en del större träd, men man ser fortfarande var vi ställde bilarna och var vi inte gjorde det.
Den var ändå så pass miljövänlig att det växte där efter. Visste att lin olja var helt naturligt men inte att saker som baserats på den kunde vara nästan lika bra.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]