av Erik Å - fre 03 jun 2022, 23:26
- fre 03 jun 2022, 23:26
#1501212
I målarbranschen påstås det att det enda som löser upp intorkad linolja är saltvatten!
Själv kör jag med 50/50 mix med hålrumsvätska (Biltema 36-2417) och ny motorolja av billigaste sort (t.ex. BT 36-968 eller nåt billigt från diversevaruhusen) sen 25 år tillbaka.
Mixen torkar inte, självläker och rinner inte av som ren motorlja gör utan får lite av gelekonsistens som gör att den hänger kvar. Men ändå är den bra på att krypa in i kapillärspalter. Tunn nog att spruta med hålrumsspruta och förlängningsslangar. Går förstås att pensla också..
Det är faktiskt inte jag som hittat på detta, fick tips från en bekant som jobbade på Toyota Material Handling. De använde snarlik mix för att rostskydda gafflarna på truckar som skulle skeppas med båt.. Det var nog Dinitrol och motorolja de använde.. äh sak samma
Men undvik BT:s vattenbaserade hålrumsvätska, den blir som tuggummi när vattnet avdunstar. Kommer garanterat att stänga in fukt..
Själv kör jag med 50/50 mix med hålrumsvätska (Biltema 36-2417) och ny motorolja av billigaste sort (t.ex. BT 36-968 eller nåt billigt från diversevaruhusen) sen 25 år tillbaka.
Mixen torkar inte, självläker och rinner inte av som ren motorlja gör utan får lite av gelekonsistens som gör att den hänger kvar. Men ändå är den bra på att krypa in i kapillärspalter. Tunn nog att spruta med hålrumsspruta och förlängningsslangar. Går förstås att pensla också..
Det är faktiskt inte jag som hittat på detta, fick tips från en bekant som jobbade på Toyota Material Handling. De använde snarlik mix för att rostskydda gafflarna på truckar som skulle skeppas med båt.. Det var nog Dinitrol och motorolja de använde.. äh sak samma
Men undvik BT:s vattenbaserade hålrumsvätska, den blir som tuggummi när vattnet avdunstar. Kommer garanterat att stänga in fukt..
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.