Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1499639
Hej!

Har en 740 GLE -89 och det är så att jag tycker den "hänger" lite bak. Läst mig till att det är ett vanligt bekymmer på dessa bilar eller ska dom kanske vara så? Ser bara lite konstigt ut ibland när bakhjulen gömmer sig i hjulhusen och fram hjulen håller sig 10cm utanför.
Ringde min bror som är gammal bilmeck och tänkte vi kunde köra en meck kväll med bira i mitt nya garage han aldrig meckat i än.
Han föreslog att jag köper original dämpare och original fjädrar runt om från volvo (bilia). Är det en bra ide?
Är det något annat jag bör tänka på att byta när jag ändå river allt. Han var bilmeck för längesedan men mindes lite att det ofta var något som klunkade som han bytte ut i samband med framdämparna. Inget jag kan höra klunkar, möjligen väldigt svagt(när jag kör över gupp) men det kan ju vara vad som helst bilen är ändå 33 år gammal.
När man ändå river något så kan man ändå byta ut andra saker också. Är nog ingen som byter koppling och skiter i uttrampnings lagret. Eller byter kamrem och skiter i spännaren.
Är inte enbart för hängningen jag gör det, ena framdämparens bälg är "reparerad" med buntband(förra ägaren) vilket inte känns så bra. Gillar när det är helt och fint.

Bild
Bild
#1499650
js1 skrev: ons 18 maj 2022, 22:05 Jag skulle köpt en förstärkt fjäder bak, typ husvagnsfjäder. Du får en något styvare bakvagn som står emot last bättre och slipper det fula hänget.
Är det som en vanlig fjäder fast lite starkare? Ja det kan hänga rätt rejält om man lastar den bak? så vanliga fjädrar duger alltså inte?
Är det någon speciell modell man ska ha eller ber jag bara om husvagnsfjädrar(eller klickar i om man gör det på nätet) bak?
Passar dom med original dämparna som jag ska köpa också eller är det andra som behövs då också?
#1499653
Kolla Mekonomen t ex. Dom passar rakt av. Godstjockleken är något grövre och därmed styvare. Min far satte såna på sin 240 och jag själv min 855 en gång i tiden. Bilarna blev trevligare av det. Inte lika svampiga i baken.
#1499664
Har Biltemas "Husvagns fjädrar" och gasdämpare bak. Det sattes dit av mig för mer än 20 år sedan när vi och dåvarande ägaren (min svåger) började åka till Tyskland på "inköpsresor". Har bytt dämpare en gång till för några år sedan, annars funkar det otroligt bra. Fram sitter original fjädrar och gasdämpare sedan -88, funkar fortfarande bra. Nu hade GLT 16V kraftigare fjädrar och dämpare redan från början (i alla fall fram) än vad GLE hade. Min 745-a har idag rullat drygt 50000 mil.
#1499677
Jag var inne på att köpa förstärkta fjädrar bak för att få upp rumpan på min gamla V70. Men sen läste jag på någon faktasida hos Lesjöfors att deras förstärkta fjädrar är kortare obelastade så att bilen ska få rätt höjd utan last.
Så nu ligger ett par Lesjöfors standardfjädrar hemma, väntar på att de ska montera sig själva :-D Shoppade hos mekster eller trodo, minns inte men de var inte särskilt dyra..
#1499679
js1 skrev:Kolla Mekonomen t ex. Dom passar rakt av. Godstjockleken är något grövre och därmed styvare. Min far satte såna på sin 240 och jag själv min 855 en gång i tiden. Bilarna blev trevligare av det. Inte lika svampiga i baken.
Hittade på vparts förstärkta fjädrar så det verkar i alla fall finnas till dessa gamla bilar fortfarande. Ja min är riktigt svampig i bak, nästan så det är löjligt ibland :)
lennarte skrev:Har Biltemas "Husvagns fjädrar" och gasdämpare bak. Det sattes dit av mig för mer än 20 år sedan när vi och dåvarande ägaren (min svåger) började åka till Tyskland på "inköpsresor". Har bytt dämpare en gång till för några år sedan, annars funkar det otroligt bra. Fram sitter original fjädrar och gasdämpare sedan -88, funkar fortfarande bra. Nu hade GLT 16V kraftigare fjädrar och dämpare redan från början (i alla fall fram) än vad GLE hade. Min 745-a har idag rullat drygt 50000 mil.
Kollade snabbt på nätet och såg att det fanns både gas och oljedämpare, vad skiljer dom åt? Dessutom verkar det finnas fjädrar för multilink och nivåmat, vad är det och hur ser jag om jag har det? GLT varianterna känns lite maffigare på något sätt så det kan jag förstå, min är riktigt svampig bak, nästan så man ser himmelen när man åker i gupp för den åker ned så mycket bak. Imponerande miltal, min bils systerbil hade gått en bit över 50000 mil för ca 5 år sedan. gubbens bror och han köpte dom nya -89 samtidigt. min har bara gått 14000 mil så den är lite ung :-)
Biltema verkar sakta men säkert sluta stödja 200-900 serien så fjädrarna finns inte kvar där. Vparts har förstärka fjädrar så det kanske blir allt original på bilia förutom fjädrarna bak som jag köper förstärkta på annat håll. kanske gasdämpare om de är mycket bättre också.
Erik Å skrev:Jag var inne på att köpa förstärkta fjädrar bak för att få upp rumpan på min gamla V70. Men sen läste jag på någon faktasida hos Lesjöfors att deras förstärkta fjädrar är kortare obelastade så att bilen ska få rätt höjd utan last.
Så nu ligger ett par Lesjöfors standardfjädrar hemma, väntar på att de ska montera sig själva :-D Shoppade hos mekster eller trodo, minns inte men de var inte särskilt dyra..
Kanske är så på vissa men flera verkar använda förstärkta fjädrar för att få upp sina 740 litegrann. V70 kanske dom tänkte lite annorlunda på?
vänta nu du har delarna och ligger inte ute och skruvar? fy på dig ;-)
#1499681
Gasdämpare har lite bättre komfort än rena oljedämpare. Funktionsmässigt är det ingen märkbar skillnad dock.

Du har ju ett alternativ till - montera fjädrar från en kombi. Dom är skapligt mycket "starkare" iom. att kombin väger rätt markant mycket mer där bak :-)
Jag vet även att många kör med husvagnsfjädrar från 245, dom är tydligen betydligt hårdare än 7/900's husvagnsfjädrar. Det sägs att kapade 245 fjädrar är bland det bästa man kan köra för väghållningens skull i lågbudget-stadiet. Men nu var det ju inte riktigt det du var ute efter :P
#1499685
En skillnad mellan olja och gasdämpare är att gasdämparen har en lyftkraft på gissningsvis 10 till 15 kg per dämpare. Finns det förrövrigt oljedämpare att köpa idag?? Nivomat är en lastkännande dämpare som automatiskt känner av belastningen och justerar höjden för att undvika nedhäng vid last, med nivåmat är även fjädern vekare för dämparen har så hög luftkraft. Nivåmat och standardfjädrar = för hårt risk att bakvagnen studsar, nivåmatfjädrar och standarddämpare = för mjukt med risk för genomslag i gupp.
#1499720
Lucif3r skrev:Gasdämpare har lite bättre komfort än rena oljedämpare. Funktionsmässigt är det ingen märkbar skillnad dock.

Du har ju ett alternativ till - montera fjädrar från en kombi. Dom är skapligt mycket "starkare" iom. att kombin väger rätt markant mycket mer där bak :-)
Jag vet även att många kör med husvagnsfjädrar från 245, dom är tydligen betydligt hårdare än 7/900's husvagnsfjädrar. Det sägs att kapade 245 fjädrar är bland det bästa man kan köra för väghållningens skull i lågbudget-stadiet. Men nu var det ju inte riktigt det du var ute efter :P
Är ingen Låg EPA traktor jag är ute efter, där funkar nog kapade 245 fjädrar bra...tills den ska besiktigas :P
Kollat Vparts de verkar ha rätt bra delar. vad tror du/ ni om detta?
https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... mpare.html
https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... 20402.html
https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... 90806.html
https://vparts.se/se/volvo-740-760/rese ... 90801.html

Blir det där bra tror ni? Är det något mer jag bör ta, kanske något som rostat sönder eller brukar gå eller vara sönder vid montering/demontering? Allt som sitter på nu är original = 33 år gammalt men inte gått fasligt långt men kan ju vara slitet och rostigt för det.
dieselkenneth skrev:En skillnad mellan olja och gasdämpare är att gasdämparen har en lyftkraft på gissningsvis 10 till 15 kg per dämpare. Finns det förövrigt oljedämpare att köpa idag?? Nivomat är en lastkännande dämpare som automatiskt känner av belastningen och justerar höjden för att undvika nedhäng vid last, med nivåmat är även fjädern vekare för dämparen har så hög luftkraft. Nivåmat och standardfjädrar = för hårt risk att bakvagnen studsar, nivåmatfjädrar och standarddämpare = för mjukt med risk för genomslag i gupp.
Misstänker att min GLE inte har nivåmat, verkar vara till finbilarna 760 och 960?

Ja vparts har oljedämpare om man vill ha men även modernare gasdämparna, misstänker att oljedämparna är dom som verkligen vill att allt ska vara helt retro 100%.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]