Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blotsven
#1499264
Tjena!
Min gjutgärnsferrari är relativt fin men jag tycker att lacksläppen på huven skämmer en del.
Jag klurar lite på att våtslipa och klarlacka. Min fråga till er om det kommer att funka? Min kunskap om färg är ganska begränsad.

Så baserat på bilderna, kan jag komma undan med just bara att klarlacka över skadorna?

Jag tar även gärna emot tips på produkter som är bra och prisvärda. Färg, lack, sandpapper etc... Bilen har flera småskador så alla tips är av intresse :-)
Sen brukar väl färgkoden stå i dörrkarmen? Det gör den inte på min kärra...
Bilagor
IMG_20220515_100017.jpg
IMG_20220515_100017.jpg (1.42 MiB) Visad 1460 gånger
IMG_20220515_100017.jpg
IMG_20220515_100017.jpg (1.42 MiB) Visad 1460 gånger
#1499923
Blotsven skrev: mån 16 maj 2022, 16:07 Dock tycker jag att det brukar bli ganska fint på de filmerna...
När jag gör små lacklagningar så fuskar jag och använder akryl-klarlack i stället för 2k-klarlack. Det blir inte lika blankt och slitstarkt förstås men man slipper förbruka en hel sprayburk för varje litet jobb. 2k härdar i burken efter något dygn sen man aktiverat härdaren.
Köp dock INTE Biltemas klarlack, den blir klibbig omedelbart när den kommer i kontakt med avfettning. Duger icke för bilbruk!
Har använt Motip på senare tid, den klarar iallafall kortvarig kontakt med avfettning. Finns i de flesta biltillbehörsbutikerna. Se upp, finns både som matt och blank!

Vill man bara blanka upp de matta partierna skulle jag provat att polera med med Autosol och sen bilpolish. Men ta det lite lugnt med Autosol, den är effektiv så det går ganska snabbt att polera sig igenom lacken :-/ Både Autosol och polish lämnar vaxlager efter sig så på det lär inte klarlack fästa om man inte avfettar noga :P
motip.JPG
motip.JPG (21.54 KiB) Visad 1209 gånger
#1499950
Tack, det var rediga tips det :-)
Då lutar jag åt att köra 2K på huven då denna är så framträdande och skadorna relativt stora. Dock kan akryl bli bra när man går och småduttar lite här och där.
Nått jag dock inte förstår är hur 2K-lack på sprayburk funkar. Tex denna:

https://www.mekonomen.se/klarlack-2k-motip-14496561

Hur blandar man i härdare i en sprayburk liksom? Eller är det nån sorts special som faktiskt inte härdar i burken?

Vidare så tar jag gärna emot tips om var man köper hundraprocentigt korrekt färg till sin gjutgärnsferrari? Jag tror att färgkoden är 601-43. Vet inte inte vad fyrtiotrean på slutet betyder, men röd är den iaf!

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]