Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1498988
Tjenare, har en volvo 945 1998 classic, b230fk som spökar och vill inte vara med längre känns det som.
Förut idag dog bilen och ville inte gå det var då 1ans säkring som hade gått, bytte den och sedan däck då jag fick punktering samtidigt. Medans min kompis sitter och bromsar säger han det knastrar och blixtrar, jag tror inte på han helt då dom brukar skämta om sådant.
Kollar sedan in i bilen och det är ett stort rökmoln bakom sätet, visade sig att min kompis hade lämnat en skalad kabel på + polen till ljudbatteriet som sedan hade tagit i jord i andra änden. Röken kom från min jacka som kabeln låg på.

Ryckte ut kabeln och hällde vatten där den hade lågit sedan var det ingenting mer med det och jag bytte däcket.

När vi sedan startade bilen gick den fint i en stund sen började den dö och sen hoppa igång märkte då att varje gång bilen börja dö och blöddra lysste/blinkade lambdalampan. Den är svårstartad då lampan lyser och jag måste pumpa upp den i varv jätteförsiktigt. Om bilen ligger på över 1500 varv går den fin fint men gasar jag lite så börjar lampan lysa och den vill knappt gå måste vara superförsiktig när jag gasar när lampan inte lyser.

Tog ut mätarhuset och kollade på baksidan ifall jag kunde se något fel där då alla säkringar och relä verkade hela, såg tydligt att det var en kortslutning i kretskortet (lite under till vänster om där det står ABS) så jag undrar på ifall det kan han något med saken att göra?

Kan det ha med mätarhuset att göra när bilen håller på som den gör eller är det då något annat?
#1499052
Att lampan lyser när motorn går ner i varv kan vara helt normalt då generatorn inte laddar på riktigt låga varv. Har det bränt i närheten av ABS uttaget kan det vara varv och/eller hastighets signalen till tänd och bränsleboxen som gått förlorad. Det går att kolla genom att läsa av felkoderna. Du kan nolla felkoder genom att koppla loss batteriet, men ska du läsa felkoder måste du själv bygga en felkodsläsare. Finns ej att köpa till 940 efter -95
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]