Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo740sugmotor
#1498359
Hej!

740in börjar få lite spruckna slangar så jag har passat på att byta ut dom värsta. Då hittade jag denna mackapär med en slang som kommer ut under den men slangen gick ingenstans. Eftersom slangen var riktigt sliten och slutade tvärt så antar jag att den inte är så viktig? Såg ut som någon hade bara kopplat ur slangen och tryckt ned den vid sidan av vad det nu är.
Är det en pump?
Kan ju ta bort den om den inte används eller inte fyller någon funktion? Eller koppla in den så att den gör sin funktion? Det är grejen mitt i bilden med en 3 delad elkabel inkopplad.

Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
#1498362
Det är vacuumpumpen till farthållaren. Slangen under som slutar i luften är slangen som pumpen ventilerar mot och ska sluta så
av volvo740sugmotor
#1498580
frasse4 skrev:Det är vakuumpumpen till farthållaren. Slangen under som slutar i luften är slangen som pumpen ventilerar mot och ska sluta så
trodde farthållaren använde sig av motorns vakuum. ska leta lite slangar och se om jag kan följa dom någonstans och även sätta dit en ny slang för den gamla ventilerande slangen såg riktigt sliten ut.
av bönan
#1498671
Men det ska också gå en slang från pumpen till ett T-kors och vidare till bälgen på insuget samt till pedalerna.
av volvo740sugmotor
#1499209
bönan skrev:Men det ska också gå en slang från pumpen till ett T-kors och vidare till bälgen på insuget samt till pedalerna.
Ja det gör det, den noterade jag inte först, men nu är det nya fina silikon slangar överallt :-)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...