Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stellemark96
#1497856
Har på min 940 fått att det inte går att få i växel. Koppling går att trycka ner. Växelspaken går att flytta men inte att trycka i nån växel. Kan det vara kopplingen eller är hela växellådan körd?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1497858
Funkar det att växla med motorn avstängd?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1497882
Känns pedalen som vanligt, eller är den lättare? Kan du föra spaken in i växelläget eller kan du bara föra den i sidled? Kuggarna i växellådan kan stå mot varandra och då går det inte att få i, men då brukar det hjälpa att prova en annan växel först. Om du får hjälp att gunga bilen lite framåt (eller bakåt) brukar man också kunna få i en växel. Det kan ju hänt något med växelföraren i locket på lådan, men det är ju inget vanligt. Har varit med om att en bilägare (körde Rally) växlade snabbt från 2-an till 3-an. Då fick han spaken i 3-ans läge men växellådan blev kvar i 2-an. Det gick inte att växla mer, men Vi fick plocka isär växellådan och lägga växlarna och spaken och friläge så funkade det igen. Det var en då vanlig bil (VW 1500 typ 3),men har inte sett en sådan på 20 - 25 år tror jag.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1497892
Min fru lyckades starta min 940 samtidigt som hon la i D (högerstyrd så man växlar med vänster hand och startar med höger) och då fick hon i P och D samtidigt i lådan. Det blev sån last på P-spärren så den gick inte ur oavsett vilken växel vi provade. Men när vi stängde av bilen så sjönk oljetrycket i lådan så spärren gick ur

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]