Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
#1497736
Läste nyss om lennartes besiktning som tydligen gick som smort. Gratulerar :-)

Själv besiktigade jag min gamla 945 GL -93 för ett par dagar sedan. Den gick faktiskt igenom ua. Det här är verkligen kvalitetsbilar (säger det trots att instrumentpanelen glappade till och fick de-/remonteras en halvtimme innan besiktningen, samt att lambdalampan tändes på vägen dit vilket löstes med en norsk reset). Lite stressigt. Vet att glappet beror på att kablarna drar C-kontaktstycket nedåt, och ska testa att hänga upp kablarna i något så att de inte belastar kontakten. Lambdalampan misstänker jag beror på att remmen slirade lite, den tändes inte igen och avgasvärdena var OK. Kan möjligen också ha varit bensinen som var drygt ett halvår gammal, jag vet inte.

Hursomhelst, nästa besiktning är inte förrän senast 2024-04-30. Fordonsår är 1993 och första påställningsdag var 1993-07-01. Blev förvånad eftersom jag trodde att jag skulle bli tvungen att besiktiga nästa år och att 2-årsregeln för besiktning skulle börja gälla först efter det? Vilket till slut efter en lång inledning leder till min huvudfråga: när inträder skattefriheten? 1:a januari 2023? 1:a juli 2023? Eller något annat datum?
#1497783
Ok. Tack!

Kollade just,
Betalningsmånad/er
November
så jag antar att jag bara har 1 eller möjligen 2 månaders skatt kvar att betala i slutet av -22 :-D
av bönan
#1498072
Synd att du inte läste ut felkoderna med blinkdosan innan du raderade dem, men är det ont om tid så är det ju. Men eftersom bilen gick bra ändå så är det ju förhoppnignsvis inget allvarligt.

Min 94:a fick ett liknande fel, jag hade kört hela vägen från Dalarna till Skåne och halvvägs hem när lampan plötsligt tändes, men motorn gick lika bra ändå. Massa olika felkoder fanns det, luftmassemätare, EGR etc. Jag raderade allting och lampan har varit släckt sedan dess, det har snart gått en månad. Jag gissar att det blev någon tillfällig "bug" i databoxarna, kanske samma för dig. :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1498125
Med skattemånad november så betalar du för november också, så du har "2 månaders" skatt kvar att betala. :-)

Ang. märkliga elspöken så fick ju min V70 något ryck förra året och vägrade starta(när jag skulle på bokad tid för ombes...), den startade på andra försöket men med lysande motorlampa. Nåja, ingen tid att felsöka, måste åka, bes. ska inte bry sig om det ändå då jag är på ombes för något helt annat.
Väl hemma igen läste jag ur felkoderna som sa att kamaxelgivaren var kass :-/ . Detta är märkligt av 2 anledningar: Har man fel på kamaxelgivaren så startar eller går inte bilen hur mycket man än önskar - vilket min gjorde, dessutom ska en sådan kod "självraderas" när felet är borta - vilket min uppenbarligen inte gjorde. Kliandes i huvudet så raderade jag felkoden och... Bilen startade hur bra som helst utan lysande motorlampa. Och den har fortsatt att starta och gå utan minsta lilla problem sen dess.
Vetefan vad som försigick då, men så är det väl med gamla bilar :-D
#1498689
Hej, tack bönan och Lucif3r för svar :-)

Gamla bilar och elektronik kan faktiskt göra en galen. Har i 945:an en gammal farthållare VDO Tempostat som trilskat som attan. Samt ett Defa larm som lever sitt eget liv. Har blinkat fram felkoder, kollat jordpunkter och letat utan resultat, och till slut resignerar man lite. Funderar på att byta instrumentpanelen och se om det gör någon skillnad. Men man kan ge sig fullkomligt f-n på att det händer något på väg till besiktningen.

Med V70:an råkade jag ut för att ABS-lampan började lysa på väg till besiktningen... Kul. Kransarna är bytta men kanske är det glapp i en givare. Eller så är det inre styrleden som glappar och påverkar avläsningen? En gång gav dörrpanelen för sidorutan upp, med rutan i nerfällt läge, på väg till besiktningen. Då kunde jag faktiskt inte annat än skratta åt det hela, det gick inte ens att vara arg. Lyckades fixa det också men pulsen är ofta lätt förhöjd vid bilbesiktningar numera :-D
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]