Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1497278
Hej!

Rullade förbi besiktningen idag och fick nedslag på för höga CO-värden, både på tomgång och på 2500 varv.

Jag fick 0,7 (maxvärde 0,5) på tomgång och 0,6 (maxvärde 0,3) på 2500 varv.

Har kikat runt lite och det är ganska splittrade svar, vissa säger att katten är dålig, vissa tycker lambdasonden, en del tycker att det är tändsystemet som kan spöka.

Jag kan tänka mig att olika saker är mer troliga än andra i min situation, så jag hoppas att någon kan ge mig en idé om vart jag ska börja.

Bilen har gått 31000mil

Fullständiga värden:
Screenshot_1.png
Screenshot_1.png (4.52 KiB) Visad 1171 gånger
#1497283
Hm, kan vara mycket, helt klart får den för mycket bränsle, framförallt att HC ligger högt (min 91a sugis hade 12 i HC förra veckan på besikningen (även om de numera bara kollar CO obligatoriskt , så bad jag dom kolla alla värden ändå=) på så gammal trotjänare) kolla bränsletryclsregulatorn genom att lossa vacuumslangen, kommer det bensin ur den så är regulatorn boven.
//Ch
#1497292
Vanlig service. Motoroljan får mycket stryk undet vinterhalvåret. Kör man inte mer än kortare sträckor (mindre än 1 -2 mil) varje gång man kör hinner inte motorn bli så varm att den "bränner av" oförbrända kolväten som HC och CO består av. Så byt olja, filter, tändstift, luftfilter m.m. Sedan kan det vara små läckor i avgassystemet före Lambdasonden som orsakar detta också då det kan det komma in luft (syre) som inte kommit in genom LMM
#1497631
Chris72 skrev:Hm, kan vara mycket, helt klart får den för mycket bränsle, framförallt att HC ligger högt (min 91a sugis hade 12 i HC förra veckan på besikningen (även om de numera bara kollar CO obligatoriskt , så bad jag dom kolla alla värden ändå=) på så gammal trotjänare) kolla bränsletryclsregulatorn genom att lossa vacuumslangen, kommer det bensin ur den så är regulatorn boven.
//Ch
Har vart och pillat på den slangen förut, men den sitter så förbannad fast, får försöka igen... tack för tipset!
#1497632
lennarte skrev:Vanlig service. Motoroljan får mycket stryk undet vinterhalvåret. Kör man inte mer än kortare sträckor (mindre än 1 -2 mil) varje gång man kör hinner inte motorn bli så varm att den "bränner av" oförbrända kolväten som HC och CO består av. Så byt olja, filter, tändstift, luftfilter m.m. Sedan kan det vara små läckor i avgassystemet före Lambdasonden som orsakar detta också då det kan det komma in luft (syre) som inte kommit in genom LMM
Har faktiskt precis bytt oljan och oljefiltret till helt nytt innan besiktning, även tändstift och luftfilter är nytt sedan förra sommaren/hösten. Men kanske är det värt att kolla vakuumslangen till BTR och sedan helt enkelt köra bilen under en period och pröva igen, eller vad tror du?

Inga läckor vad jag vet, det skulle i så fall vara väldigt små. Går väl att kolla med lite tvålvatten?

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]