Sida 1 av 2

Volvo 744 dör efter ca 20 sec A traktor

Postat: sön 24 apr 2022, 20:03
av FelpåAtraktorn
Jag har en A-traktor som jag misstänker att de är varvtalsignaler de är fel på fast jag har ingen aning hur man kan kolla de. Kan varva hur mycket jag vill medans den är igång under dem sekunderna.

Re: Volvo 744 dör efter ca 20 sec A traktor

Postat: mån 25 apr 2022, 06:17
av lennarte
När motorn stannar, har du kollat om den får fram bränsle/gnista?

Re: Volvo 744 dör efter ca 20 sec A traktor

Postat: mån 25 apr 2022, 08:29
av FelpåAtraktorn
De har den. Ser inge konstigt på den. De ända jag kan tänka på är nått med h-reggen men vet inte vart.

Re: Volvo 744 dör efter ca 20 sec A traktor

Postat: mån 25 apr 2022, 20:00
av lennarte
FelpåAtraktorn skrev:De ända jag kan tänka på är nått med h-reggen men vet inte vart.
Tyvärr har jag inte jobbat med detta. "På min tid" var det spärrad låda, kapad Volvo Duett, 1:10 i utväxling (Ford Transit bakaxel) som gällde. Då fick dom gå hur fort som helst, men du fick inte köra fortare än 30 km/tim med den. På 2-ans växel var väl toppfarten 50-60 km/tim och eftersom det inte fanns fjädring på dom kunde man i praktiken inte köra så fort. På -70-talet när det blev vanligare med B18 Duetter kunde man komma upp i 70, kanske 80 km/tim (trimmade motorer kanske 100 km/tim) och då var dom direkt farliga. Sedan ändrades detta till fjädrad bakaxel och max möjlig hastighet 30 km/tim

Re: Volvo 744 dör efter ca 20 sec A traktor

Postat: mån 25 apr 2022, 20:18
av FelpåAtraktorn
Det hade varit bättre om de var så nu också. Fast jag får väll bara försöka söka söka igenom nogrannare och se om jag hittar något fel.

Re: Volvo 744 dör efter ca 20 sec A traktor

Postat: mån 25 apr 2022, 20:59
av GLIZ
Låter som ett tryckfall i bränsletillförseln.

Pumpar pumpen hela tiden med tillräckligt tryck tro.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Volvo 744 dör efter ca 20 sec A traktor

Postat: tis 26 apr 2022, 10:13
av FelpåAtraktorn
GLIZ skrev:Låter som ett tryckfall i bränsletillförseln.

Pumpar pumpen hela tiden med tillräckligt tryck tro.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Men jag ska väll ändå inte kunna varva hur mycket jag än vill då?

Re: Volvo 744 dör efter ca 20 sec A traktor

Postat: tis 26 apr 2022, 11:59
av GLIZ
Det tror jag du ska kunna. Inte 100 insatt i A-traktor men den är väl låst på ett sätt så det är hastigheten som avgör när spärren går in och bryter.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Re: Volvo 744 dör efter ca 20 sec A traktor

Postat: ons 27 apr 2022, 12:37
av FelpåAtraktorn
Fast när jag står still ska den bryta på ett visst vartal. Fast vissa har kopplat när framdäcken snurrar i 30 så bryter de.

Re: Volvo 744 dör efter ca 20 sec A traktor

Postat: ons 27 apr 2022, 15:47
av lennarte
Regulatorn ska ju vara koppla till W-uttaget på generatorn. Det är ju en varvtalssignal, så någon spärr för varvtalet är där säkert. Men eftersom den är spärrad vid 30 km/tim med alla växlar så är det ju en hastighetssignal också som behövs. Har du ingen manual till regulatorn? Sök på nätet på typbeteckningen i så fall.
Detta hittade jag hos en som säljer regulatorer

"740/940
Varvtalssignal: Ska normalt tas ifrån generatorn.
Hastighetssignal: Bakom mätarhuset finns en utgång märkt E. Där finns en högupplöst hastighetssignal redo att användas till Varvatalsregulatorn. Original i bilen är detta ursprungligen en hastighetsutgång till farthållaren, men E utgången finns i bilen oavsett om farthållare finns i bilen eller ej. Utgången E har en förstärkt hastighetssignal som är lämpligare att använda än den grönvita kabeln.


940 tips: har du startspärr kan du ej använda gamla +12v matningen till tändspolen. Detta för att 12v matningen ligger kvar efter man stängt av motorn. Då går regulatorn i stopp och det kan dröja en kvart eller mer innan du kan starta bilen igen. Använd annan strömkälla, men det måste finnas +12v hela tiden du drar på startmotorn. Regulatorn måste ha ström hela tiden startmotorn drar."