Tändningsproblem 1998 Volvo 945 B230FK
Postat: fre 15 apr 2022, 19:54
Hej!
Jag har sökt runt lite efter andra trådar om detta, men hittar inte riktigt något som hjälper mig.
Bilen startar inte, och jag har felsökt mig fram till att det verkar vara gnistan som sviker.
Jag har ingen gnista på stiften, inte heller mellan tändkabel från spolen och fördelare (lade tändkabeln från spolen emot karossen, men ingen gnista hoppade).
Alla berörda säkringar verkar vara hela, och startreläet klickar till en gång så fort man drar nyckeln till startläge.
Jag bytte ut impulsgivaren, men felet kvarstår.
Jag mätte med multimetern på spolen och får 7500 Ohm mellan tändkabel och samtliga stift.
När jag mäter mellan de två mindre kablarna som ansluts till spolen på stiften så växlar spänningen mellan 0 och 0,2V när jag drar runt motorn, annars ingen spänning alls (är det rätt metod för att mäta spänning in till spolen...?).
Jag har ett CarGard T70C larm i bilen, ingenting som har strulat förut, och jag är osäker på ifall jag ens har en immobilizer på den, men kanske kan det vara något fel där?
Bilen hoppade igång för kanske 1-2 veckor sedan efter att ha stått i ett halvår, stoppade bara i ett nytt batteri, sedan har jag inte rört bilen efter den lilla åkturen, och nu är den tvärdöd.
Tar emot alla tips/idéer jag kan få, ifall någon har frågor gällande min felsökning eller liknande är det bara att hojta!
/Mackan
Jag har sökt runt lite efter andra trådar om detta, men hittar inte riktigt något som hjälper mig.
Bilen startar inte, och jag har felsökt mig fram till att det verkar vara gnistan som sviker.
Jag har ingen gnista på stiften, inte heller mellan tändkabel från spolen och fördelare (lade tändkabeln från spolen emot karossen, men ingen gnista hoppade).
Alla berörda säkringar verkar vara hela, och startreläet klickar till en gång så fort man drar nyckeln till startläge.
Jag bytte ut impulsgivaren, men felet kvarstår.
Jag mätte med multimetern på spolen och får 7500 Ohm mellan tändkabel och samtliga stift.
När jag mäter mellan de två mindre kablarna som ansluts till spolen på stiften så växlar spänningen mellan 0 och 0,2V när jag drar runt motorn, annars ingen spänning alls (är det rätt metod för att mäta spänning in till spolen...?).
Jag har ett CarGard T70C larm i bilen, ingenting som har strulat förut, och jag är osäker på ifall jag ens har en immobilizer på den, men kanske kan det vara något fel där?
Bilen hoppade igång för kanske 1-2 veckor sedan efter att ha stått i ett halvår, stoppade bara i ett nytt batteri, sedan har jag inte rört bilen efter den lilla åkturen, och nu är den tvärdöd.
Tar emot alla tips/idéer jag kan få, ifall någon har frågor gällande min felsökning eller liknande är det bara att hojta!
/Mackan