Sida 1 av 1

Dör efter laddtryck

Postat: lör 05 mar 2022, 11:17
av Tenco
Hej på er!
Ännu en tråd om min trötta 945a.

Bytt till en större oljekykd turbo och 3 tums avgasystem. Inga felkoder och orginal spridare och intercooler.

Går på tomgång, kan svaaja mellan 700 och 900 ibland. Men om man gasar över 3000 varv och turbon blrjar ladda så dör bilen.

Har monterat återcirkulerande dump och testat med startgas runt slangar samt rengjort tomgångsmotorn.

Re: Dör efter laddtryck

Postat: tis 19 apr 2022, 17:29
av KjellinJ
Du måste byta luftmassemätare till en större med högre flödestolerans.

Re: Dör efter laddtryck

Postat: tis 19 apr 2022, 20:39
av Lucif3r
Större lmm behöver man bara om man monterar större spridare...

Re: Dör efter laddtryck

Postat: tis 19 apr 2022, 21:00
av KjellinJ
Lucif3r skrev: tis 19 apr 2022, 20:39 Större lmm behöver man bara om man monterar större spridare...
Nej det stämmer inte. Matar du motorn med mer luft med hjälp av turbon så får det exakt detta beteende! Nuvarande luftmassmätare bottnar!

Det du kan göra är att byta ut röret som givaren sitter i till ett grövre och använda din befintliga givare. Diameter ska inte ökas för mycket, bara några mm (minns ej med hur mycket). Bränsletrycket ska också höjas.

Re: Dör efter laddtryck

Postat: tis 19 apr 2022, 21:52
av Lucif3r
Spridarna bottnar långt före LMM'en.
Så skulle det vara så som du påstår skulle motorn ha spikat sönder för länge sedan.

Re: Dör efter laddtryck

Postat: tis 19 apr 2022, 22:43
av KjellinJ
Om motorn går med 3000 rpm och turbon laddar på, lmm bottnar och ger info att spridarna ska flöda max så dör motorn. Det maximala flödet ska ske mycket senare. Spridarna som sitter monterade räcker till en bra bit över 300 Hk och det är mycket soppa nu vid 3000 rpm.

Ändra flödestoleransen till lmm!